Na terenie sklepów oraz na wyświetlaczach kas samoobsługowych w Biedronce zaczynają się pojawiać zupełnie nowe informacje dla klientów. Decyzją UOKiK-u mogą one zniknąć z terenu sklepów za 36 miesięcy. O co dokładnie chodzi?
"W przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru po cenie dla niego najkorzystniejszej (art. 5 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług)" - takie komunikaty klienci mogą już dostrzec w większości Biedronek. Jak przekazało biuro prasowe Jeronimo Martins Polska - właściciel sieci. Wynika to z "prawomocnej decyzji Prezesa UOKiK: RBG 6/2020 z 5 sierpnia 2020 roku".
Do UOKiK w 2020 roku napływało wiele skarg konsumentów w związku z nieprawidłowym uwidacznianiem cen w sklepach sieci Biedronka. Klienci skarżyli się również na to, że ceny przy kasie są wyższe niż na sklepowej półce lub w ogóle ich nie ma. "Skargi dały podstawę do wszczęcia postępowania przeciwko Jeronimo Martins Polska. W jego trakcie Prezes Urzędu zlecił kontrole Inspekcji Handlowej, które potwierdziły skalę nieprawidłowego informowania o cenach w sklepach należących do JMP. Z ustaleń Urzędu wynika, że praktyka trwa co najmniej od 2016 r." - informował wówczas UOKiK. Postępowanie przeciwko praktyce stosowanej przez Biedronkę rozpoczęło się pod koniec 2019 roku.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył wówczas na Jeronimo Martins Polska karę w wysokości 115 mln zł. - Cena jest jednym z najważniejszych kryteriów, jakimi kierują się konsumenci przy wyborze produktów. Niedopuszczalne jest wprowadzanie konsumentów w błąd co do właściwej ceny towarów. W przypadku Biedronki klienci przez długi czas płacili najczęściej więcej, niż wynikało to z ceny na sklepowych półkach. Nie zawsze mieli nawet tego świadomość - przekazał prezes Chróstny.
Właściciele Jeronimo Martins Polska twierdzili, że zarzuty są niesłuszne, a kara jest "niezasłużona" - przekazał portal Wiadomoscihandlowe.pl. W 2022 roku sąd utrzymał w mocy karę zasądzoną przez prezesa UOKiK. Oprócz kary pieniężnej sieć sklepów Biedronka została zobligowana do umieszczenia w sklepie informacji skierowanej do konsumentów w przypadku różnicy cen przy kupnie towarów. "Informacja musi być umieszczona na tablicy informacyjnej oraz przy kasach w dobrze widocznym dla konsumentów miejscu, czcionką czarną o wielkości co najmniej 26 punktu typograficznego na białej kartce przez okres 36 miesięcy od dnia uprawomocnienia się przedmiotowej decyzji" - podał portal.