Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zawarła 29 sierpnia 2023 r. umowę z Przedsiębiorstwem Inżynieryjnym IBM-Podbeskidzie na budowę m.in. przejazdu pod drogą krajową nr 7 w Libertowie (powiat krakowski). Prace budowlane mają pochłonąć 150 mln zł. W ramach nowej inwestycji zlikwidowane zostanie skrzyżowanie Zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Pod Zakopianką powstanie tunel o długości 52 metrów, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. W tunelu znajdzie się też ciąg pieszo-rowerowy. W okolicy likwidowanego skrzyżowania zostanie zbudowana kładka, która zastąpi przejście dla pieszych.
Ministerstwo Infrastruktury wyjaśnia, że zlikwidowane zostaną również skręty w prawo z Zakopianki w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). "Nie będzie już możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7, a odcięte drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do Zakopianki. Zamiast obecnego przejścia dla pieszych wybudowana zostanie kładka" - czytamy.
Wzdłuż Zakopianki zostanie poprawiona i uzupełniona sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. Poszerzona zostanie droga łącznikowa po wschodniej stronie trasy w Libertowie i przebudowane wjazdy na posesje. Powstaną również dwa ronda: na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do Zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania oraz na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod Zakopianką.
Trzecia kładka zostanie wybudowana w okolicy obecnego przejścia w Libertowie, przy skrzyżowaniu Zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie. W ramach inwestycji zostaną wybudowane także ekrany akustyczne, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie i dwa przepusty na potoku Olszynka na drogach dojazdowych. Na realizację inwestycji wykonawca będzie miał 39 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych). Przebudowa ma zakończyć się w połowie 2027 roku. Inwestycja jest finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.
- Droga krajowa nr 7, czyli popularna "Zakopianka" na odcinku na południe od Krakowa wyczerpuje swoje możliwości techniczne. Liczba pojazdów stale się zwiększa i musimy nadążać za tą zmieniającą się rzeczywistością. Dlatego przystępujemy do prac, które zwiększą możliwości tej drogi - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
GDDKiA przypomina w swoim komunikacie, że trwają prace projektowe nad przygotowaniem koncepcji przebudowy i rozbudowy węzła Kraków Południe, który sąsiaduje z układem drogowym w Libertowie. Celem tej inwestycji będzie poprawa przepustowości węzła i DK7 od autostrady do granic Krakowa. Mają tam powstać estakady, które wyprowadzą ruch tranzytowy z miasta. W lutym GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.