Agencja Gartner informuje, że rynek komputerów osobistych skurczył w się w porównaniu z pierwszym kwartałem o 10%. Spadki sprzedaży odnotowali w zasadzie wszyscy producenci. Największy, bo wynoszący aż 26% Acer, Lenovo 12%, Dell 7,6. Jedynie Asus odnotował wzrost wynoszący 3,6 %.
Surface 3 Fot. Microsoft
Przeczytaj też: 7 urządzeń, które chcą być pecetami
W zeszłym roku IDG prognozował, że sprzedaż hybryd takich jak iPad Pro, Microsoft Surface Pro, czy Google Pixel w ciągu tego roku wzrośnie o 75%. Zdnet wyjaśnia, że pomimo pozytywnych przejawów sprzedaż takich urządzeń nie uchroniła całego segmentu przed kolejnym spadkiem.
Rynek pecetów znów się skurczył Fot. Gartner
Do wzrostu popularności PC nie przyczynił się też najważniejszy z produktów Microsoftu. Użytkownicy biznesowi, ci którzy mogliby znacząco wpłynąć na wyniki sprzedaży, wciąż przyglądają się dziesiątce, oceniają jej wartość dla firmy i wstrzymują się z decyzją o zakupie nowych urządzeń. Pewnych ruchów możemy spodziewać się dopiero pod koniec roku.
Spadek sprzedaży komputerów PC Fot. Statista (CC)
Całkiem możliwe, że rok 2016 będzie kolejnym, w którym pogłębia się spadek sprzedaży pecetów. Latem Microsoft wypuści na rynek zaktualizowaną wersję Windows 10. Będzie to chyba ostatnia okazja, by przekonać się, czy wysiłki Microsoftu są w stanie powstrzymać wieloletni trend i zmianę zachowań konsumentów.
Sytuacja w Polsce jest inna. Nasz rynek komputerów stacjonarnych wzrósł w II kwartale 2015 roku o 2,1 procent - wynika z danych firmy IDC. Globalna sprzedaż spadła w tym okresie aż o prawie 12 procent, osiągając najniższy poziom od 2007 roku.
Jesteśmy zieloną wyspą - jednym z nielicznych rynków w Europie, gdzie odnotowano bardzo niewielki wzrost sprzedaży pecetów i hybryd - wyjaśnia Computer Weekly powołując się na dane Gartnera (dane za IV kw. 2015).