Samsung Gear VR Lite - wirtualna rzeczywistość w zasięgu wzroku i kieszeni

Zakładamy gogle VR od Samsunga i przenosimy się w wirtualną rzeczywistość, gdzie czekają filmy, aplikacje oraz gry. Czy warto zainwestować w Gear VR Lite? Przekonajmy się.

Wirtualna rzeczywistość zagościła na dobre w naszym życiu i w przeciwieństwie do filmów 3D nie wydaje się być modą o krótkim czasie życia. Wręcz przeciwnie, VR dopiero się rozkręca i to na wielu frontach jednocześnie. Zależnie od grubości portfela możemy zacząć swoją przygodę z wirtualną rzeczywistością od kartonowych Google Cardboard za kilkadziesiąt złotych, przez nieco bardziej rozbudowane plastikowe gogle VR, skończywszy na pecetowych gigantach w stylu HTC Vive. Do tych ostatnich potrzebny będzie jeszcze odpowiednio wydajny komputer, zatem koszt takiej zabawy błyskawicznie wzrasta.

Skupmy się tym razem na propozycji Samsunga ze średniej półki, a konkretnie goglach Gear VR Lite, wersji lekko odchudzonej względem pierwowzoru, również pod względem kosztowym. Sprzęt można kupić w Polsce za około 500 złotych. Co dostajemy za tę cenę?

Konstrukcja

Wyposażenie pudełka jest dość skromne. W zasadzie poza samymi goglami dostajemy w komplecie jedynie paski do przymocowania sprzętu na głowie oraz instrukcję obsługi. Wykonane z matowego plastiku gogle o masie nieco ponad 300 gramów mają od środka przyczepianą na rzepy piankę, która łagodzi skutki bliskiego kontaktu z plastikiem. Niewielkie pokrętło na górze pozwala dostosować ostrość obrazu. Po jego użyciu tacka ze smartfonem umieszczona przed soczewkami przesuwa się względem nich do przodu lub do tyłu.

Regulacja ostrości w goglach Samsung Gear VR LiteRegulacja ostrości w goglach Samsung Gear VR Lite fot. Sebastian Górski

Po prawej stronie umieszczono wszystkie elementy sterujące - dotykowy panel wielokierunkowy z kółkiem w środku do zatwierdzania wyboru, regulatory głośności oraz przycisk do cofania i wychodzenia do głównego menu.

Panel sterowania gogli Samsung Gear VR LitePanel sterowania gogli Samsung Gear VR Lite fot. Sebastian Górski

Po zdjęciu przedniej pokrywy zyskujemy dostęp do wspomnianej tacki, na której umieszczamy smartfon. Gniazdo microUSB można ustawić w dwóch pozycjach (A lub B) w zależności od rozmiaru urządzenia. Aby dokonać zmiany ustawienia wystarczy lekko nacisnąć i przesunąć sam mechanizm. Prawidłowe podłączenie smartfonu jest sygnalizowane dźwiękiem. Odginana dźwignia po drugiej stronie pewnie przytrzymuje telefon na miejscu i zapobiega jego przesuwaniu.

Gogle Samsung Gear VR Lite ze smartfonem Samsung Galaxy S6 edge+Gogle Samsung Gear VR Lite ze smartfonem Samsung Galaxy S6 edge+ fot. Sebastian Górski

I tu dochodzimy do pierwszej poważnej z punktu widzenia konsumenta wady Gear VR - mocno ograniczona kompatybilność. Tych gogli możemy używać wyłącznie z wybranymi modelami smartfonów z serii Galaxy: S6, S6 edge, S6 edge +, S7, S7 edge oraz Note 5. Jak informowali już wcześniej przedstawiciele Samsunga taki zabieg jest wynikiem dbałości o możliwie najlepszą jakość. Jednym z powodów może być fakt, że wspomniane wyżej telefony mają ekrany QHD (2560 x 1440), zatem nieco wyższej rozdzielczości od częściej spotykanych Full HD. Po drugie chodzi o ekosystem i ścisłą współpracę Samsunga z Oculusem, którego technologię wykorzystuje Gear VR.

Zanim założysz gogle na głowę

Przed rozpoczęciem zabawy musimy zarejestrować konto w sklepie Oculus Store i po podłączeniu do gogli pobrać zestaw niezbędnych aplikacji. Jeśli jeszcze nie mamy ich na swoim smartfonie wyświetli się stosowny komunikat. Wtedy należy odpiąć telefon i podłączyć go ponownie dopiero po instalacji wymaganego oprogramowania. Co ważne, aplikacji nie da się pobrać bezpośrednio z Google Play, zatem nie próbujcie go tam szukać na piechotę.

Aplikacja Oculus StoreAplikacja Oculus Store fot. Sebastian Górski

W jaki sposób gogle wiedzą, że mamy je na sobie? W środku między soczewkami widać niewielki czujnik, który rozpoznaje moment zakładania Gear VR na głowę i automatycznie uruchamia aplikację Oculus VR na zamontowanym wcześniej w goglach telefonie, przełączając go w tryb wirtualnej rzeczywistości.

Wnętrze gogli Samsung Gear VR LiteWnętrze gogli Samsung Gear VR Lite fot. Sebastian Górski

Obsługa i wrażenia z używania

Ponieważ od niedawna noszę okulary zastanawiałem się, czy Gear VR będzie wymagać ich zdjęcia. Na szczęście w środku jest na tyle dużo miejsca, że spokojnie się tam mieszczą. Pasek pewnie utrzymuje gogle na głowie, nawet bez obecności dodatkowego poprzecznego paska na górze. Niektórym wręcz będzie on przeszkadzał. Jeśli chcecie doświadczyć pełni wrażeń warto założyć słuchawki. Jeśli będą przewodowe podłączamy je przed nałożeniem klapki. Alternatywnie można skorzystać ze słuchawek na Bluetooth, ale trzeba się wtedy liczyć z większym zużyciem baterii w smarfonie.

I tu pojawia się właśnie drugi minus gogli VR opartych na smartfonie. Niestety takie rozwiązanie mocno obciąża baterię telefonu. Wystarczy kilka minut rozrywki i tracimy nawet 10% ze stanu naładowania ogniwa. Na szczęście producent przewidział możliwość doładowania baterii bez wyjmowania smartfonu z gogli - od spodu znajdziemy gniazdo microUSB. Dodatkowo Samsung Galaxy S6 edge +, którego używaliśmy w testach miał tendencję do sporego nagrzewania się. Nic dziwnego. Zabawa w wirtualnej rzeczywistości wymaga sporo mocy, szczególnie w przypadku ekranu QHD.

Samsung Gear VR LiteSamsung Gear VR Lite źródło: Samsung Mobile Press

Te wszystkie bolączki zdają się jednak niczym przy wrażeniach jakie robi Gear VR na dopiero rozpoczynających swoją przygodę z wirtualną rzeczywistością. Podzieliłem się tym zestawem z takimi osobami i wszystkie zgodnie stwierdziły, że to niesamowicie wciągająca zabawa. Ich akurat nie obchodzi to, że rozdzielczość obrazu jest nieco niższa od bardziej zaawansowanych rozwiązań pecetowych (przykładowo HTC Vive). Immersja jaką zapewnia wirtualna rzeczywistość w Gear VR jest wystarczająco angażująca zmysł wzroku i słuchu.

W sklepie Oculusa nie brakuje darmowych gier, ciekawych aplikacji oraz krótkich filmów prezentujących potencjał technologii. Ceny płatnych gier nie przekraczają zazwyczaj 10 dolarów. Warto zaopatrzyć się w bezprzewodowy kontroler do gier na Bluetooth. Niektóre gry będą go wręcz wymagać, a sterowanie panelem dotykowym na goglach nie jest do końca takie wygodne.

Podsumowanie

Aktualna odsłona okularów VR od Samsunga jest przystępna cenowo i wzbudza apetyt na więcej. Największą bolączką produktu wydaje się konieczność posiadania dość drogiego topowego modelu smartfonu Samsunga i jest to poniekąd zrozumiałe. Jeśli jednak już takowy macie, nie zastanawiajcie się ani chwili przed zakupem Gear VR. Ostrzegamy! To uzależnia!

Plusy:

  • lekka i wygodna konstrukcja;
  • w tej cenie (około 500 złotych) to jedne z najlepszych gogli VR na rynku;
  • sporo gier i aplikacji w Oculus Store, a będzie jeszcze więcej.

 

Minusy

  • tylko dla posiadaczy wybranych modeli smartfonów Samsung Galaxy (S6, S6 edge, S6 edge+, S7, S7 edge oraz Note 5);
  • jakość obrazu poziom niżej od pecetowych i konsolowych gogli;
  • mocno obciąża baterię w smartfonie.
Więcej o:
Komentarze (3)
Samsung Gear VR Lite - wirtualna rzeczywistość w zasięgu wzroku i kieszeni
Zaloguj się
  • piotr_dzierzawski_g_plus

    0

    "Po drugie chodzi o ekosystem i ścisłą współpracę Samsunga z Oculusem"

    Ekosystem (gr. oikos – dom, mieszkanie, gospodarstwo[1]; gr. systēmatikós – zestawiony od sýstēma – zestawienie, połączenie od synistánai – zestawiać[2]) – dynamiczny układ ekologiczny, na który składa się zespół organizmów (biocenoza) połączonych relacjami troficznymi (tworzących sieć troficzną) wraz ze środowiskiem przezeń zajmowanym, czyli biotopem, w którym zachodzi przepływ energii i obieg materii.

  • cmok_wawelski

    0

    Pokemon Go mozna w tym scigac na rowerze po miescie?

  • chromosomalny-adam

    0

    nie próbowałem , więc się nie wypowiadam

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX