Co siódmy Polak nie potrzebuje internetu w domu. Tylko co piąty odmawia reklamodawcom dostępu do swoich danych
Raport GUS nie pozostawia złudzeń. Rośnie wśród Polaków świadomość dotycząca zagrożeń, które czyhają na korzystających z internetu. Według gusowskich danych już ponad 44% Polaków wie, że "ciasteczka" mogą być wykorzystywane do śledzenia ruchu w sieci, a 19,5% z nas dostosowało swoje przeglądarki, by temu zapobiec. To ogromny skok w stosunku do zeszłego roku, gdy taką świadomość wykazywało ok. 31,5% z nas, a robiło coś w tej kwestii niecałe 16%.
Dane te pokazują, że coraz lepiej orientujemy się w kwestiach prywatności w sieci. Swoje zrobiły też komunikaty o stosowaniu "ciasteczek" przez strony internetowe, które muszą je publikować by nie złamać prawa.
GUS wykres dot. ciasteczek źródło: GUS
Coraz więcej z nas odmawia wykorzystywania danych osobowych w celach reklamowych i czyta zasady prywatności, choć ten odsetek jest wciąż dość niski.
GUS reklamy źródło: GUS
Kto ma, kto nie ma?
Bezpieczeństwo to jedno, ale GUS odnotowuje również, że coraz więcej Polaków ma dostęp do internetu. Już blisko 80% gospodarstw domowych w Polsce korzysta z dobrodziejstw bycia połączonymi z siecią. W tym aż 75% za pośrednictwem szerokopasmowych łącz. To o 5% więcej, niż rok wcześniej.
GUS dostęp do internetu źródło: GUS
Za to dość ciekawe są powody, dla których ludzie z internetu nie korzystają. Z 20% tych, którzy dostępu do sieci nie mają, ponad 70% nie widzi potrzeby, by go mieć. To ok. 14% wszystkich gospodarstw w Polsce. Co ciekawe, koszty urządzeń czy abonamentów nie są już tak znaczącą barierą.
Rośnie za to bariera wiedzy. 52% z wyżej wymienionych wskazuje brak umiejętności jako powód nieposiadania internetu w domu. W 2015 roku było to 49,5%. Choć różnica nie jest wielka, to widać, że wzrasta liczba osób w tej kategorii, co może świadczyć o postępującym, cyfrowym wykluczeniu.
GUS powody źródło: GUS
Dzieci w sieci
Rośnie również odsetek dzieci, które korzystają z nowych technologii. W przedziale wiekowym 5-15 lat aż 44% dzieci korzystało w 2016 roku ze smartfonów, które z założenia oferują łatwy dostęp do sieci.
W ogóle dzieci wydają się być istotnym czynnikiem cyfryzacji polskich gospodarstw domowych. Wśród gospodarstw domowych, gdzie zdeklarowano dostęp do internetu, aż 97,7% to gospodarstwa z dziećmi.
Strona internetowa tak, social media już niekoniecznie
Na koniec dobra informacja dla firm oferujących tworzenie stron internetowych i usługi marketingowe w social media. Choć niemal każda firma w Polce ma już dostęp do sieci, to tylko 67% ogółem ma swoją stronę internetową, a zaledwie co czwarta wykorzystuje serwisy społecznościowe. Oczywiście, im większa firma, tym odsetek rośnie. Wniosek - szukać klientów wśród małych i średnich firm.
-
Francja. Nicolas Sarkozy, były prezydent, skazany. Ma iść do więzienia za korupcję i nadużycia
-
Wiech: Chodzi o gaz, nie o klimat. Niemcy nas pchają w zielony absurd
-
Twoja lodówka A+++ od dziś ma klasę energetyczną... C. "Ma to pomóc oszczędzać"
-
Podatek Belki do lamusa? Chce tego KO, zmian chciał Morawiecki. Dziś nie ma takich planów [WYKRES DNIA]
-
Horban: Gdyby przedsiębiorcy się wzięli za produkcję masek, mieliby z czego żyć. A rząd fabrykę buduje rok
- Szpital Narodowy w Warszawie przygotowuje się na trzecią falę. Placówka otworzy nowe moduły
- Horban radził przedsiębiorcom, by przebranżawiali się na maseczki. Teraz "po staropolsku odszczekuje"
- Prywatna firma ma zbudować hotel w kosmosie. Ze "sztuczną grawitacją". Projekt wygląda jak z filmu SF
- Restauracja wystąpiła w rządowym spocie, teraz się odcina. "Kompletna fikcja". PFR: dostali 843 tys. zł
- Będzie podwyżka 500 plus przed wyborami w 2023 roku? Ile może kosztować waloryzacja? Są dwa warianty