Co siódmy Polak nie potrzebuje internetu w domu. Tylko co piąty odmawia reklamodawcom dostępu do swoich danych

Kamil Mizera
GUS opublikował nowy raport dotyczący społeczeństwa informacyjnego w Polsce za 2016 rok. Wniosek? Jest coraz lepiej. Znalazło się jednak kilka zaskakujących informacji.

Raport GUS nie pozostawia złudzeń. Rośnie wśród Polaków świadomość dotycząca zagrożeń, które czyhają na korzystających z internetu. Według gusowskich danych już ponad 44% Polaków wie, że "ciasteczka" mogą być wykorzystywane do śledzenia ruchu w sieci, a 19,5% z nas dostosowało swoje przeglądarki, by temu zapobiec. To ogromny skok w stosunku do zeszłego roku, gdy taką świadomość wykazywało ok. 31,5% z nas, a robiło coś w tej kwestii niecałe 16%. 

Dane te pokazują, że coraz lepiej orientujemy się w kwestiach prywatności w sieci. Swoje zrobiły też komunikaty o stosowaniu "ciasteczek" przez strony internetowe, które muszą je publikować by nie złamać prawa.

GUS wykres dot. ciasteczekGUS wykres dot. ciasteczek źródło: GUS

 Coraz więcej z nas odmawia wykorzystywania danych osobowych w celach reklamowych i czyta zasady prywatności, choć ten odsetek jest wciąż dość niski. 

GUS reklamyGUS reklamy źródło: GUS

Kto ma, kto nie ma?

Bezpieczeństwo to jedno, ale GUS odnotowuje również, że coraz więcej Polaków ma dostęp do internetu. Już blisko 80% gospodarstw domowych w Polsce korzysta z dobrodziejstw bycia połączonymi z siecią. W tym aż 75% za pośrednictwem szerokopasmowych łącz. To o 5% więcej, niż rok wcześniej.

GUS dostęp do internetuGUS dostęp do internetu źródło: GUS

Za to dość ciekawe są powody, dla których ludzie z internetu nie korzystają. Z 20% tych, którzy dostępu do sieci nie mają, ponad 70% nie widzi potrzeby, by go mieć. To ok. 14% wszystkich gospodarstw w Polsce. Co ciekawe, koszty urządzeń czy abonamentów nie są już tak znaczącą barierą.

Rośnie za to bariera wiedzy. 52% z wyżej wymienionych wskazuje brak umiejętności jako powód nieposiadania internetu w domu. W 2015 roku było to 49,5%. Choć różnica nie jest wielka, to widać, że wzrasta liczba osób w tej kategorii, co może świadczyć o postępującym, cyfrowym wykluczeniu.

GUS powodyGUS powody źródło: GUS

Dzieci w sieci

Rośnie również odsetek dzieci, które korzystają z nowych technologii. W przedziale wiekowym 5-15 lat aż 44% dzieci korzystało w 2016 roku ze smartfonów, które z założenia oferują łatwy dostęp do sieci. 

W ogóle dzieci wydają się być istotnym czynnikiem cyfryzacji polskich gospodarstw domowych. Wśród gospodarstw domowych, gdzie zdeklarowano dostęp do internetu, aż 97,7% to gospodarstwa z dziećmi. 

Strona internetowa tak, social media już niekoniecznie

Na koniec dobra informacja dla firm oferujących tworzenie stron internetowych i usługi marketingowe w social media. Choć niemal każda firma w Polce ma już dostęp do sieci, to tylko 67% ogółem ma swoją stronę internetową, a zaledwie co czwarta wykorzystuje serwisy społecznościowe. Oczywiście, im większa firma, tym odsetek rośnie. Wniosek - szukać klientów wśród małych i średnich firm.