Google przyznaje: fałszywe wiadomości i złośliwe reklamy prawdziwą plagą. Wzrost nawet o 600 procent

Robert Kędzierski
Google opublikował raport z którego wynika, że fałszywe wiadomości zalewają internet. Gigant internetu działa radykalnie: odcina publikujących od pieniędzy.

Google wydał raport 2016 Bad Ads, który dostarcza najnowszych informacji na temat problemu fałszywych treści, które pojawiają się w internecie. Niestety są coraz większą plagą o czym wyraźnie świadczą statystyki.

Czytaj też: Jest rok 2017, a zatem mamy czego się bać. Najnowszy raport o cyberbezpieczeństwie. 

Gigant internetu wyciął z sieci 1,8 miliarda reklam publikowanych przez podejrzane strony. Dwukrotnie więcej, niż rok wcześniej. Chodzi zarówno o nieuczciwe oferty jak i całkowicie sfałszowane materiały.

Hakerzy zmyślają, by zarabiać

Te pojawiały się szczególnie intensywnie podczas zeszłorocznej kampanii wyborczej w USA. Tylko jedna grupa hakerów z Macedonii stworzyła około setki stron publikujących fałszywe treści. Twórcy zarabiali dzięki nim po kilka tysięcy dolarów dziennie. Google przyznaje w swoim raporcie, że zablokował w sumie 1300 podobnych serwisów. Przestępcy udowodnili jednak, że potrafią zarobić na fałszywych reklamach znacznie więcej. Szajka rosyjskich "specjalistów" oszukała algorytmy odpowiedzialne za sprzedaż reklam na YouTube. Straty wynosiły nawet... 5 milionów dolarów dziennie

Złośliwe reklamy

Kolejnym problemem są reklamy w różnym stopniu szkodliwe dla użytkownika. Google usunął 112 milionów z nich. To o 600 procent więcej niż przed rokiem. Dodatkowo 68 milionów reklam naruszało zasady dotyczące leków, 17 milionów nakłaniało do nielegalnego hazardu, 80 milionów zawierało szokujące lub zafałszowane treści. 

Niebezpieczeństwem, które staje się coraz powszechniejsze, jest malvertising. Są to reklamy pojawiające się w popularnych serwisach newsowych. Prowadzą do witryn oferujących leki, suplementy, sposoby na zarabianie pieniędzy etc. 

Raport Google jest kolejnym dowodem na to, że w bieżącym roku internauci będą narażeni na więcej niebezpieczeństw. Fałszywe treści, złośliwe reklamy, a także ataki ransomware mogą stać się znacznie częstsze. 

Źródło: ZDNet