Studenci z Polski chcą zachwycić Elona Muska. Budują rewolucyjny środek transportu

Daniel Maikowski
W Instytucie Lotnictwa w Warszawie odbyła się konferencja poświęcona projektowi Hyperloop. Jej organizatorzy, zespół Hyper Poland mówią otwarcie: Chcemy zbudować środek transportu na miarę XXI wieku.

Hyperloop to nowy środek transportu, stanowiący połączenie pociągu i samolotu, który w założeniu mógłby osiągnąć prędkość bliską prędkości dźwięku. Specjalna kapsuła porusza się w wielokilometrowej rurze, w której ciśnienie jest tak niskie jak na wysokości 10 km, dzięki czemu znacząco zredukowany zostaje opór powietrza. Pojazd porusza się bez kontaktu z podłożem, wykorzystując lewitację oraz łożyska powietrzne.

Ideą Hyperloop po raz pierwszy podzielił się w 2013 roku Elon Musk, prezes firm Tesla Motors i SpaceX.  Dziś, pomysł ten wzbudza zainteresowanie naukowców, inżynierów i firm z całego świata. Pomysł superszybkiego, energooszczędnego i bezpiecznego środka transportu cieszy się również coraz większą popularnością w Polsce.

A to m.in. za sprawą zespołu Hyper Poland, w skład którego wchodzą naukowcy, inżynierowie oraz studenci Politechniki Warszawskiej i Politechniki Wrocławskiej. Hyper Poland, organizator konferencji, już od kilku lat pracuje nad kompleksowym projektem infrastruktury Hyperloop. I odnosi w tej dziedzinie pierwsze sukcesy.

Hyperloop - SzkicHyperloop - Szkic Hyperloop - Szkic

Dlaczego Hyperloop?

„Hyperloop nie ma zastąpić innych środków transportu, ale je uzupełnić” – tłumaczy Krzysztof Tabiszewski, CEO w Hyper Poland ,a następnie zaczyna wyliczać liczne i niezaprzeczalne zalety nowego środka transportu.

Hyperloop byłby nie tylko szybszy i bezpieczniejszy od swoich konkurentów, ale również bardziej ekologiczny. Szacuje się, że zużycie energii w przypadku tego środka transportu będzie ok. 400 razy mniejsze niż w przypadku samolotów pasażerskich.

Niewątpliwą zaletą Hyperloopa ma być również fakt, że nie będzie on kolidował z innymi - tradycyjnymi - systemami transportu. Rury, którymi będą podróżować kapsuły, zostanąrozmieszczone na specjalnych wysokich pylonach, które nie będą blokować ruchu samochodom oraz innym uczestnikom ruchu drogowego.

Wreszcie, jest aspekt finansowy. Pierwsze studia wykonalności wskazują, że koszt budowy Hyperloop to zaledwie ¼ kosztu budowy kolei dużych prędkości. Nie jest tajemnicą, że kolej dużych prędkości w większości krajów jest dziś dotowana przez państwo. Hyperloop – w przeciwieństwie do niej – miałby na siebie zarabiać.

Prototyp kapsuły Hyperloop w skali 1:25Prototyp kapsuły Hyperloop w skali 1:25 Prototyp kapsuły Hyperloop w skali 1:25 (fot. D. Maikowski)

To nie takie proste

Hyperloop może zrewolucjonizować transport, o ile stanie się rzeczywistością. A do tego jeszcze daleka droga. Podczas konferencji w Instytucie Lotnictwa prof. Janusz Piechna z Politechniki Warszawskiej, który współpracuje z zespołem Hyper Poland, zwracał uwagę na problemy i wyzwania związane z wdrożeniem nowej technologii.

Wskazał on na takie aspekty jak ograniczenie prędkości pojazdów w rurze przez barierę dźwięku, co oznacza, że Hyperloop  będzie pojazdem ponaddźwiękowym. Profesor Piechna zwrócił również uwagę na fakt, że lewitowanie kapsuły na poduszkach powietrznych będzie utrudnione przez niskie ciśnienie. Oprócz tego, problemem może okazać się pozostawienie za pojazdem tego samego stanu powietrza, co przed nim.

Piechna ocenia, że szansa na realizację projektu Hyperloop w Polsce wynosi dziś ok. 60 proc. „Od czysto technologicznej strony jesteśmy sobie w stanie poradzi z wszystkimi wyzwaniami. Pytanie, czy Hyperloop spotka się z zainteresowaniem ze strony osób odpowiedzialnych za infrastrukturę w Polsce” – podkreślił.

Zespół Hyper PolandZespół Hyper Poland Hyper Poland

Elon Musk szuka najlepszych

Prawdziwa przygoda Hyper Poland z Hyperloopem rozpoczęła się w 2015 roku, gdy polski zespół zaprezentował koncepcję nowego środka transportu na zawodach Hyperloop Pod Competition, zorganizowanych przez Elona Muska i jego SpaceX.

Studentom z Politechniki Warszawskiej udało się wówczas trafić do drugiego etapu konkursu, gdzie stanęli w szranki ze studentami najbardziej prestiżowych ośrodków naukowych na świecie m.in. słynnego MIT (Massachusetts Institute of Technology).

Ostatecznie polski zespół nie awansował do finału, ale w tym roku będzie miał na to kolejną szansę, gdyż firma SpaceX ogłosiła drugą edycję konkursu. W jej ramach, Hyper Poland University Team, w którego skład wchodzi 26 młodych inżynierów z Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej, projektuje prototyp kapsuły, który ma zostać zbudowany na finał w Los Angeles w lecie 2017 roku.

Prototyp kapsuły Hyperloop w skali 1:25Prototyp kapsuły Hyperloop w skali 1:25 Prototyp kapsuły Hyperloop w skali 1:25 (fot. D. Maikowski)

Celem zawodów będzie przejazd kapsuły w torze testowym oraz osiągnięcie jak największej prędkości. Projektowana przez Hyper Poland kapsuła będzie przypominać swoją sylwetką kształt współczesnych pociągów dużych prędkości. Napędzana silnikami elektrycznymi. będzie poruszać się zarówno na kołach, jak i unosić za pomocą lewitacji magnetycznej - zależnie od aktualnej prędkości. Prędkość projektowa, dla której liczone są wszystkie podzespoły, to 540 km/h (44% prędkości dźwięku).

„Dzięki zastosowaniu materiałów znanych z przemysłu lotniczego, jak stopy aluminium, magnezu czy kompozyty węglowe konstrukcja będzie bardzo lekka przy jednoczesnym zachowaniu wytrzymałości” – mówi Paweł Radziszewski koorydnator zespołu.

HyperloopHyperloop fot. Hyper Poland

Hyperloop to nie tylko kapsuła

Hyperloop nie sprowadza się jednak tylko do kapsuły, która pozwoli na bezpieczny transport pasażerów. Potrzebny jest zintegrowany system obejmujący m.in. arterię rurową, system przemieszczania kapsuł oraz infrastrukturę dworcową.

Zespół Hyper Poland jest aktywny na tych wszystkich polach. Warto wspomnieć, że w ubiegłym roku otrzymał on nagrodę za swój projekt infrastruktury dworcowej dla Hyperloop podczas prestiżowego konkursu Build Earth Live: Hyperloop w Dubaju.

„Obok nas w finale znalazła się jedna z największych na świecie firm zajmujących się projektowaniem infrastruktury transportowej: Systra, oraz zwycięzca zawodów SpaceX Hyperloop POD w kategorii ‘non-student team’: rLoop” - wyjaśnia Katarzyna  Foljanty, koordynująca zespół architektów w Hyper Poland.

Z kolei zaproponowana przez Hyper Poland trasa Hyperloopa (Warszawa-Wrocław), jako jedyna trasa z Polski oraz jedna z ośmiu z Europy znalazła się w półfinale konkursu Hyperloop One Global Challenge. Do rundy półfinałowej dostało się 35 zespołów z całego świata wyłonionych spośród 2600 zgłoszeń. W drugim kwartale 2017 roku firma Hyperloop One ogłosi, które trasy znajdą się w finale konkursu.

Obecnie zespół skupia na przygotowaniach do finału Hyperloop Pod Competition w Los Angeles. Czy polski projekt wpadnie w oko Elonowi Muskowi? Jest na to duża szansa.