Facebook rośnie dużo szybciej, niż zakładano, ale wyzwań mu w tym roku nie zabraknie

Kwartalne wyniki Facebooka nie pozostawiają żadnych wątpliwości. Największa społecznościówka świata ma się dobrze. Przychody z reklam w pierwszych miesiącach 2017 roku mocno przegoniły te sprzed roku. Rośnie również liczba użytkowników. Nadchodzące miesiące nie będą jednak pozbawione przeciwności.

Na szczególną uwagę w kwartalnym raporcie zasługuje wzrost przychodu z reklam wygenerowany na Facebooku w pierwszych trzech miesiącach 2017 roku - 7,85 mld dol. To wynik o 51 proc. wyższy od tego, jaki gigant zanotował w analogicznym okresie 2016 roku. Około 85 proc. tej kwoty pochodzi z urządzeń mobilnych. Tu również zanotowany lekki wzrost rok do doku (83 proc. w Q1 2016).

I tu pojawia się pierwsze poważne wyzwanie, z którego istnieniem gigant będzie musiał się w końcu zmierzyć. Jak tłumaczy CFO Facebooka, David Wehner, zgodnie z wcześniejszymi zapewnieniami firma  nadal spodziewa się w tym roku redukcji wzrostów przychodu z reklam, szczególnie w segmencie desktopowym.

Kwartalne wyniki Facebooka (Q1 2017)Kwartalne wyniki Facebooka (Q1 2017) fot. Facebook

Poziom obłożenia reklamowego dobił do sufitu. Kolejne podniesienie liczby wyświetlanych reklam może znacznie zaburzyć komfort korzystania z serwisu, który już teraz pod tym względem pozostawia wiele do życzenia. A to może oznaczać tylko jedno: rozpędzona rakieta o nazwie Facebook zacznie lekko zwalniać.

Czytaj też: Mark Zuckerberg przedstawił wizję przyszłości Facebooka. Jeszcze więcej naklejek, filtrów i wirtualnej rzeczywistości

Powody do zadowolenia może za to dawać liczba aktywnych użytkowników, szczególnie w odniesieniu rok do roku. W marcu 2017 roku średnio każdego dnia z Facebooka na całym świecie korzystało 1,28 mld ludzi, (wzrost o 18 proc. względem Q1 2016). Urosła również miesięczna liczba aktywnych użytkowników, osiągając pod koniec marca średni poziom 1,94 mld, czyli o 80 mln więcej, niż przed kwartałem (wzrost o 17 proc. rdr).

Dla porównania, Messenger oraz WhatsApp mają średnio po 1,2 mld MUA (monthly active users - liczba aktywnych użytkowników miesięcznie), zaś Instagram 'raptem' 700 mln.

Zobacz wideo | Prezes Rainbow: Firmy stają się nieefektywne, jeśli wszystko spoczywa na rękach prezesa [NEXT TIME]

Więcej o: