Wirtualna rzeczywistość to już nie tylko rozrywka. Z wizytą na European VR Congress 2017

Oglądając stoiska wystawców drugiej edycji European VR Congress 2017 w warszawskim Centrum Nauki Kopernik nie mogłem się oprzeć wrażeniu, że wirtualna rzeczywistość i rzeczywistość rozszerzona znajdują w końcu sensowne zastosowania wykraczające poza typową rozrywkę.

Druga edycja European VR Congress odbywająca się w dniach 23-24 maja w Centrum Nauki Kopernik przyciągnęła nie tylko uznanych graczy branży VR oraz AR. Tym razem znalazło się również miejsce dla startupów zainteresowanych rozwijaniem swojego biznesu w tej tematyce. Uczestnicy startupowych warsztatów mają szansę poznać skuteczne metody prezentacji swoich rozwiązań przed inwestorami. Przy okazji wydarzenie sprzyja też nawiązywaniu kontaktów biznesowych oraz ekspozycji przed szerszą publicznością.

Przechadzając się po terenie wystawowym European VR Congress 2017 miałem szansę przekonać się na własne oczy, że VR i AR znajdują swoje zastosowanie w wielu dziedzinach z zakresu sztuki oraz nauki.

Dla przykładu oferta firmy United Digitals skupia się na wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości i rzeczywistości rozszerzonej w medycynie. Technologia pełni tu rolę wspierającą oraz edukacyjną. Pacjent za sprawą gogli VR odbywa podróż do wnętrza swojego ciała i może lepiej zrozumieć na czym polega dane schorzenie oraz jak przebiega proces jego leczenia.

Znaczniki AR od United Digitals na European VR Congress 2017Znaczniki AR od United Digitals na European VR Congress 2017 fot. Sebastian Górski

Z kolei wykorzystanie znaczników AR na opakowaniach z lekarstwami pozwala uzyskać dodatkowe, a przede wszystkim możliwe do zaktualizowania informacje o działaniu i dawkowaniu. Do ich odczytania wystarczy nam zwykły smartfon.

Ekspozycja firmy Pictureworks o nazwie Wykreślona Warszawa skupia się na pokazaniu, jak mogłaby wyglądać stolica Polski w latach 40. gdyby nie wybuchła II Wojna Światowa. Możemy oglądać miejsca i projekty budynków, które powstały w XX-leciu międzywojennym, a ze względu na późniejsze wydarzenia nigdy nie doczekały się realizacji. Projekt ma charakter rozwojowy, ale obecnie jest realizowany wyłącznie hobbystycznie.

Wykreślona Warszawa na European VR Congress 2017Wykreślona Warszawa na European VR Congress 2017 fot. Sebastian Górski

Na innych stoiskach można było zobaczyć zastosowania VR i AR w architekturze, branży związanej z nieruchomościami, hotelarstwem oraz wojskowością. O szkoleniach dla jednostek specjalnych myślą przedstawiciele spółki VR Visio, która na European VR Congress 2017 przywiozła klasyczny automat do gier sprzężony z goglami VR. Połączenie klimatów retro i nowoczesnej technologii w typowej grze typu FPS wypada nadspodziewanie dobrze.

VR Visio na European VR Congress 2017VR Visio na European VR Congress 2017 fot. Sebastian Górski

Globalny rynek oprogramowania VR i AR według prognoz na 2025 rok może być wart nawet 35 mld dol. Obecnie szacuje się go na ‘zaledwie’ 2 mld dolarów. Tempo wzrostu jest jednak bardzo szybkie, a gdy do gry o wirtualną rzeczywistość i rzeczywistość rozszerzoną włączy się w końcu Apple, sprawy nabiorą jeszcze większych obrotów.

Więcej o: