To może być największy latający statek na świecie. Tajny projekt współzałożyciela Google zaczyna wychodzić na światło dzienne

Sergey Brin marzy o rewolucji w transporcie lotniczym i po cichu pracuje nad gigantycznym statkiem powietrznym. Niestety jak to bywa z największymi rzeczami na świecie, dość trudno je dziś utrzymać w tajemnicy. Co już dziś wiemy o przedsięwzięciu współzałożyciela Google?

Według informacji pochodzących od Igora Pasternaka, jednego z byłych inżynierów pracujących dla LTA Research & Exploration, firmy kontrolowanej przez Brina i zajmującej się tajnym projektem, możemy mieć do czynienia z nowoczesnym sterowcem o długości niemal 200 metrów. Za sprawą tak ogromnych rozmiarów ma szansę stać się największym obiektem latającym po dzisiejszym niebie.

Nadal jednak będzie mu daleko do słynnych sterowców z lat 30. XX wieku. Warto przypomnieć, że największy w historii niemiecki sterowiec pasażerski Hindenburg miał aż 245 metrów długości, zaś amerykański USS Macon służący w tamtejszej marynarce wojennej - 239 metrów.

Hangar dla sterowców na lotnisku MoffettHangar dla sterowców na lotnisku Moffett fot. NASA Ames Research Center | domena publiczna

Ze względu na tragiczną historię Hindenburga (sterowiec spłonął w 1937 roku podczas cumowania na lotnisku w Lakehurst w stanie New Jersey), amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) zabrania używać substancji łatwopalnych w sterowcach. Można zatem mówić wyłącznie o wykorzystaniu helu. Niestety jest on nieco droższy i pozwala na unoszenie mniejszego ciężaru.

Czytaj też: Nie zgadniesz, do czego Google na samym początku wykorzystywał klocki Lego

Konstrukcja sterowca pochłonie od 150 do 200 mln dolarów i nie są to pieniądze Google czy spółki matki Alphabet, lecz samego Brina. Wiele wskazuje na to, że prace nad projektem prowadzone są w jednym z gigantycznych hangarów kalifornijskiego lotniska Moffett znajdującego się pod kontrolą NASA.

 

Do czego będzie wykorzystywany największy na świecie latających statek powietrzny? Z jednej strony ma dostarczać pomoc humanitarną w rejony klęsk żywiołowych, gdzie lądowanie tradycyjnych samolotów nie będzie możliwe. Z drugiej zaś stanowić ma wygodniejszą alternatywę dla najdłuższych lotów pasażerskich wśród najbogatszych.

Więcej o:
Komentarze (11)
To może być największy latający statek na świecie. Tajny projekt współzałożyciela Google zaczyna wychodzić na światło dzienne
Zaloguj się
  • Roman D.

    Oceniono 3 razy 1

    Z tego co wiem, napędem zeppelina zajmował się silnik diesla, i to nie jeden. Wodór nie był źródłem napędu, tylko czynił go lżejszym od powietrza

  • a_usher

    0

    Parę zdań na temat helu.
    Hel jest pozyskiwany w trakcie oczyszczania gazu ziemnego i mimo zwiększenia zapotrzebowania USA wciąż mają go w nadmiarze. Polska jest jedynym producentem helu w Unii Europejskiej i czwartym producentem na świecie. Jak z tego widać wydobycie nie jest szczególnie drogie, za to bardzo drogie jest przechowywanie i transportowanie helu.

    Swoją drogą fakt, że nasze złoża gazu zawierają równie dużo helu, co złoża w USA, był jednym z argumentów świadczącym, że Polska może mieć też duże zasoby gazu łupkowego.

  • jami88

    Oceniono 2 razy 0

    "...Można zatem mówić wyłącznie o wykorzystaniu helu. Niestety jest on nieco droższy i pozwala na unoszenie mniejszego ciężaru..."
    A kanarek ma jedną nóżkę bardziej.
    Jak się domyślam, redaktor przeczytał wpis Romana D. i usunął wodór z tekstu.

  • lolik52

    0

    Sierioża nie ma na co pieniądze wydawać...

  • a.k.traper

    Oceniono 4 razy 0

    Czy dlatego, że hel jest droższy to ma mniejszy udźwig?
    W Polsce już pracują nad latającymi łodziami podwodnymi, to będzie hit.

  • erte2

    Oceniono 5 razy -1

    misie, wodór NIE BYŁ stosowany w systemach napędowych sterowców; był lżejszym od powietrza gazem pozwalającym na unoszenie się tych maszyn.
    Cenię i poważam Gazetę, ale technika nie jest waszą mocną stroną.

  • osmosis1

    Oceniono 2 razy -2

    Muzulmanie sie juz ciesza .Duzy cel z niego bedzie ...
    Glowe zachodze,jak mu zapewna bezpieczenstwo ?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX