Spełnia się koszmar Zuckerberga? Ci użytkownicy odwracają się od Facebooka

Robert Kędzierski
Najnowsze badania wskazują, że Facebook traci użytkowników w najważniejszej grupie wiekowej. Coraz mniej nastolatków uważa, że portal Zuckerberga "jest cool".

Firma badawcza EMarketer publikuje raport, który przewiduje ważną zmianę dotyczącą Facebooka. Okazuje się, że z portalu Marka Zuckeberberga korzysta coraz mniej nastolatków i osób młodych. W Stanach Zjednoczonych w tym roku ubędzie 14,5 mln osób w wieku 12-17 lat, co przekłada się na spadek o 3,4 proc. 

Co jeszcze bardziej istotne EMarketer przewiduje, że w grupie użytkowników w wieku od 18 do 24 lat "wzrost ilości użytkowników będzie mniejszy, niż wcześniej przewidywano". Spada też zaangażowanie młodych ludzi w portal. Jeśli już na nim zostają to logują się znacznie rzadziej.

Gdzie się podzieje następne pokolenie?

Użytkownicy przechodzą do innych portali - głównie Snapchata (coraz słabszego konkurenta) i należącego do Facebooka Instagrama. Mark Zuckbergerg może co prawda cieszyć się z tego, że przejmując portal do dzielenia się filmami i zdjęciami dokonał jednej z najważniejszych decyzji w życiu. By ograniczyć odpływ użytkowników musi jednak dość szybko wymyślić nową formułę Facebooka, która przyciągnie młodych. 

Czytaj też: Google testuje nowość, która ucieszy właścicieli słabszych smartfonów. 

Facebook oczywiście próbuje. Kilka dni temu ogłosił uruchomienie nowej platformy wideo. Watch ma łączyć cechy portalu społecznościowego z YouTube. Zuckerberg dba też o to, by przejąć lub skopiować wszelkie nowe inicjatywy, które zdobywają popularność. Kiedy tylko społecznościowy komunikator wideo Houseparty zyskała zainteresowanie Facebook w zasadzie ją skopiował tworząc Bonfire. 

Czas pokaże, czy badania EMarketer przełożą się na wyniki. Jak na razie te wydają się wyjątkowo stabilne. Liczba użytkowników przekroczyła 2 mld – jest ich o 17 proc. więcej niż rok temu. W drugim kwartale firma założona przez Marka Zuckerberga zwiększyła też przychody - są większa aż o 44,8 proc. w stosunku do danych sprzed roku. Urosły do imponującej kwoty 9,32 mld dol.

Czytaj też: Czego nigdy nie robić przeglądając Facebooka? Ta porada może zaoszczędzić sporo kłopotów. 

Facebook jest absolutnym potentatem na rynku reklamy mobilnej. Przychody z tych reklam, które odpowiadają teraz za 87 proc. wszystkich przychodów reklamowych koncernu, są wyższe niż rok temu o ponad połowę – sięgnęły 8 mld dol. Paliwa do "facebookowej rakiety" jest zatem naprawdę dużo - Mark Zuckerberg jeszcze nie musi zbytnio martwić się odpływem młodych użytkowników. W perspektywie nieco dłużej ich utrata może przełożyć się na gorsze wyniki w przyszłości.