Elon Musk dopiął swego. Wywierci pod Los Angeles wielki tunel, aby ominąć korki. Już rozpoczął testy
Wszystko zaczęło się od wpisu na Twitterze, który Elon Musk opublikował w grudniu ub. roku. „Korki doprowadzają mnie do szału. Zbuduję maszynę do drążenia tuneli i zacznę kopać” – napisał wyraźnie zdenerwowany prezes Tesli Motors.
Choć Elon Musk jest znany z tego, że nie rzuca słów na wiatr, to wiele osób uznało jego deklarację za zwykły żart. Nic bardziej mylnego. Już kilka tygodni później szef Tesli i SpaceX poinformował o założeniu nowej firmy - The Boring Company.
W uproszczeniu Elon Musk chce zbudować sieć podziemnych tunelów dla aut oraz szybkich pociągów. Docelowo system tuneli miałyby zajmować nawet 30 poziomów umożliwiając bezkolizyjne przemieszczanie się pod powierzchnią.
Elektryczny 'wózek' Elona Muska Fot. The Boring Company
Elon Musk zdradził również, że jego pierwszy prywatny tunel będzie miał początek w siedzibie SpaceX w Hawthorne (Kalifornia), a trasa ma przebiegać m.in. autostradą międzystanową nr 105, która znajduje się kilka minut od Portu Lotniczego Los Angeles.
Już w czerwcu Boring Company rozpoczęło testowe odwierty, ale mogły być one prowadzone jedynie na terenie należącym do SpaceX. Teraz się to zmieni.
Testowy tunel Boring Company fot. Hawthorne City Council
Musk będzie wiercić w Kalifornii
W środę Rada Miasta Hawthorne zaakceptował plan Muska, który dotyczy wywiercenia dwumilowego (ok. 3,2 km) tunelu na głębokości 44 stóp (ok. 13,14 metra). Oznacza to, że już wkrótce Boring Company będzie mogło opuścić teren należący do SpaceX.
Jest jednak kilka warunków. Po pierwsze testowy tunel nie będzie mógł przebiegać pod terenami, które należą do osób prywatnych. Po drugie, testy nie mogą zakłócić życia mieszkańcom miasta, ani w jakikolwiek sposób zablokować miejskiej komunikacji.
Brett Horton, dyrektor ds. obiektów i konstrukcji w SpaceX, zapewnia, że mieszkańcy nie mają powodów do obaw. "Oni nawet nie odczują, że tu jesteśmy" - podkreśla.
"To przełomowe wydarzenie, które stwarza precedens i myślę, że wszyscy zgodzimy się z tym, że musimy mieć pewność, co do bezpieczeństwa tych działań" - podkreślił z kolei burmistrz Hawthorne Alex Vargas na spotkaniu Rady Miasta w sprawie pomysłu Muska.
Teraz Elon Musk oczekuje na formalne pozwolenie, dzięki któremu maszyny Boring Company będą mogły rozpocząć testowe odwierty ponad trzykilometrowego tunelu.
Niektórzy eksperci chłodzą entuzjazm szefa SpaceX i przypominają o fiasku rozbudowy linii metra biegnącej przez dzielnicę North Hollywood w latach 90-tych. Wówczas próba przygotowania terenu pod ten projekt spełzła na niczym - z powodu niestabilnej gleby
-
Rządowy pełnomocnik ds. szczepień: Pfizer zmienił zasady gry. Mamy odpowiedź koncernu
-
Minister Finansów z apelem do Polaków. "Wyciągajmy oszczędności i używajmy na konsumpcję i inwestycje"
-
Biden usunął z Gabinetu Owalnego słynny "czerwony przycisk". Trump używał go do zamawiania Coca-Coli
-
Białka Tatrzańska. Duży hotel wznowił działalność, oferując usługi medyczne
-
Europa przedłuża restrykcje: wydłużone lockdowny, godzina policyjna, zawieszone nabożeństwa
- Rząd otworzy galerie handlowe? Wiceminister zdrowia: Myślę, że od lutego poluzowania wystąpią
- Pozytywne wieści dla kierowców. Ceny paliw może spadną. Jest sporo taniej niż w styczniu ubiegłego roku
- Wizz Air uruchomi nowe trasy z Polski. Linie lotnicze stawiają na kierunki wakacyjne
- KNF nie zaakceptowała kandydatur prezesów czterech banków. Rekordzista czeka dziewięć miesięcy
- Naukowcy uchwycili galaktykę, która niebawem musi umrzeć. To efekt kosmicznej kolizji