Jednym z najpopularniejszych rozszerzeń do blokowania reklam w Chrome Web Store jest Adblock Plus stworzony przez adblockplus.org. Rozszerzenie zostało pobrane przez setki milionów użytkowników na całym świecie. I właśnie tę popularność postanowili wykorzystać oszuści.
W Chrome Web Store pojawiło się fałszywe rozszerzenie Adblock Plus. Na pierwszy rzut oka właściwie trudno jest je odróżnić od oryginału. Dopiero bliższe przyjrzenie się fałszywemu rozszerzeniu pozwala dostrzec różnicę w logo i nazwie. Jednak są to niewielkie detale, które umknęły uwadze blisko 37 tys. użytkowników, którzy pobrali fałszywe rozszerzenie.
Na razie nie wiadomo do końca, jaki był cel podstawienia fałszywki i co ona robiła na komputerach użytkowników. Można się tylko domyślać, że mogła ona gromadzić wrażliwe dane dot. logowania czy haseł. Wiadomo za to, że rozszerzenie zostało już usunięte z Chrome Web Store.
Google od dłuższego czasu boryka się z problemem fałszywych rozszerzeń, które instalowane w przeglądarce infekują komputery użytkowników złośliwym kodem. Już w 2015 roku firma z Mountain View zablokowała możliwość instalowania rozszerzeń z innych źródeł niż Chrome Web Store. Jednak, jak widać, Google wciąż ma problem z weryfikowaniem deweloperów i rozszerzeń, które są oficjalnie dostępne w chrome'owym sklepie.
Z kolei rozszerzenia do blokowania reklam to idealny cel dla hakerów. Ze względu na swoją specyfikę są one niezwykle popularne, również w Polsce. Co więcej, według raportu OnAudience.com jesteśmy niekwestionowanym liderem blokowania: Polacy blokują niemal 46 proc. wyświetlanych im reklam.
Jeżeli więc w ostatnim czasie pobieraliście tego typu rozszerzenie, to lepiej upewnijcie się, czy nie ma was wśród tych oszukanych 37 tys. użytkowników.