Usunęli mu konto. "Zgodnie z art. 60 ust. 2 ustawy o działaniach antyterrorystycznych". Wyjaśniamy

Robert Kędzierski
Czytelnik poinformował nas, że jeden z operatorów telekomunikacyjnych usunął mu konto. Powołał się na ustawę o działaniach antyterrorystycznych. Wyjaśniamy, kto może dostać taką wiadomość.

Jeden czytelników napisał do naszej redakcji, że otrzymał wiadomość od swojego operatora telefonicznego. 

Zgodnie z art. 60 ust. 2 Ustawy z dnia 10 czerwca 2016 o działaniach antyterrorystycznych z dniem 2 lutego 2017 roku zaprzestano świadczenia na Pana/Pani rzecz usług telekomunikacyjnych. Pana / Pani dostęp do Panelu użytkownika zostanie dezaktywowany a Konto usunięte.

- informował e-mail.

Zdziwienie naszego czytelnika wzbudził nie tylko nieco niepokojący ton wiadomości, ale i sam fakt usunięcia konta. Zlikwidowana usługa dotyczyła bowiem telefonu VOIP.

Postanowiliśmy sprawdzić, czy tzw. ustawa antyterrorystyczna, która zaczęła obowiązywać w lutym tego roku, obejmuje też tego typu operatorów. Okazuje się, że mają oni podstawy prawne, by wymagać od swojego użytkownika potwierdzenia tożsamości.

Nasz czytelnik również otrzymał taką prośbę i to ponad pół roku temu. Operator informował, że w związku z wejściem w życie Ustawy „o działaniach antyterrorystycznych” jest zobowiązany pozyskać i zweryfikować dane osobowe użytkownika. Chodzi o imię, nazwisko i numer PESEL w przypadku osób fizycznych oraz nazwę firmy i NIP, REGON czy KRS w przypadku działalności gospodarczej i osób prawnych. 

Czytaj też: Nowy wirus kradnie pieniądze na trzy sposoby. Tego jeszcze nie było. 

Przedstawicielka UKE w rozmowie z redakcją portalu Niebezpiecznik stwierdziła, że ustawa antyterrorystyczna może dotyczyć operatorów VOIP. Monika Radecka stwierdziła, że każda usługa telekomunikacyjna, niezależnie od technologii jej świadczenia, pozwalająca obecnie na identyfikację abonenta po wykorzystywanym numerze, podlega rejestracji.

W ocenie niektórych ekspertów, wprowadzona przez MSWiA konieczność rejestracji kart SIM mogła spowodować sporo zamieszania na rynku telekomunikacyjnym. Okazało się jednak, że wejście w życie przepisów przebiegło bez większych problemów. 

W całej sprawie dziwi jednak, że operator telefonii VOIP zdecydował się na usunięcie konta użytkownika po tak długim czasie. Może to oznaczać, że weryfikacja wywiązania się z rygorów ustawy nie wszędzie jeszcze nastąpiła. Czyli być może kolejni użytkownicy zostaną, zgodnie z przepisami, powiadomieni o usunięciu swojego konta.

***

Rafał Agnieszczak: Ktoś, kto zawsze jedzie po bandzie, nie wygra w biznesie [NEXT TIME]