Obwodnica Marek otwarta. Kierowcy długo tkwili tu w ogromnych korkach

Robert Kędzierski, Maria Mazurek
Wyjeżdżający ze stolicy w kierunku na Białystok nie będą już stali w ogromnych korkach. W nocy z piątku na sobotę pierwsi kierowcy wjechali na nowiutką obwodnicę Marek.

Od godziny 20:00 w piątek trwały prace mające na celu udostępnienie dla ruchu obwodnicy Marek. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad pierwsi kierowcy mogli skorzystać z ważnej wylotówki prowadzącej w kierunku Białegostoku tuż przed godz. 24. Potwierdziły się zatem informacje, które przekazywaliśmy wczoraj

GDDKiA wyjaśnia, że po otwarciu można przejechać dwujezdniową drogą od węzła Marki do włączenia się w istniejącą już S8 za węzłem Radzymin Południe.

Organizacja ruchu po otwarciu obwodnicy MarekOrganizacja ruchu po otwarciu obwodnicy Marek źródło: GDDKiA

Kierowcy jeszcze przez jakiś czas będą musieli się jednak liczyć z utrudnieniami. Dwa węzły – Kobyłka i Wołomin na początku będą wyłączone z użytkowania, węzeł Marki też nie będzie w pełni gotowy. GDDKiA ostrzega, że zmienią się zasady ruchu dla jadących do Białegostoku, Marek, Radzymina i Słupna. Do dyspozycji kierowców będą: węzeł Radzymin Południe z drogą wojewódzką nr 635 oraz węzeł Zielonka z drogą wojewódzką nr 631. Najnowszy opis zmian można znaleźć tutaj.

Obwodnica Marek to tak naprawdę dwa odcinki, budowane przez dwóch różnych wykonawców. Kontrakt na pierwszy (8,129 km trasy Marki - Kobyłka) ma wartość 331,6 mln zł i wykonuje go firma Salini, a drugi (7,24 km trasy Kobyłka - Radzymin) 405,9 mln zł - ten odcinek buduje Astaldi. Łączny koszt inwestycji to 737,5 mln zł, wraz ze  współfinansowaniem ze środków unijnych. 

Czytaj też: Czy GDDKiA będzie gromadzić dane o kierowcach?

Problem był z tym pierwszym fragmentem. Kolejne opóźnienia na tyle zirytowały władze, że wiceminister infrastruktury zagroził zerwaniem umowy z firmą Salini, choć ostatecznie do tego nie doszło. GDDKiA dodaje, że będzie wyciągać konsekwencje za przekroczenie terminów, zgodnie z warunkami kontraktów.

Odcinek S8 Marki - Radzymin to fragment drogi ekspresowej S8 Wrocław Psie Pole - Kępno - Sieradz - A1 Łódź - A1 Piotrków Trybunalski - Rawa Mazowiecka - Warszawa - Ostrów Mazowiecka - Zambrów - Choroszcz. Wschodnia część S8 ma docelowo połączyć Warszawę z Białymstokiem i jednocześnie przejąć ruch samochodów z północnego wschodu Polski do Warszawy i dalej, na południowy zachód kraju.

Magazyn Porażka: Media kreują wyspy szczęśliwości, które dla wielu są po prostu nieosiągalne [NEXT TIME]

Więcej o: