Snapchat zwalnia pracowników i zmienia strategię. Użytkownicy coraz mniej zadowoleni

Robert Kędzierski
Snap Inc., spółka stojąca za popularnym komunikatorem Snapchat, poinformowała o kolejnej fali zwolnień. To też kolejny etap transformacji, która coraz mniej podoba się dotychczasowym użytkownikom.

Snapchat, komunikator, którego popularność jeszcze niedawno rosła w szybkim tempie, przechodzi ostatnio trudny okres. Jego właściciel, spółka Snap, poinformowała właśnie o kolejnej fali zwolnień pracowników. Po 120 inżynierach, którzy odeszli kilka tygodni temu, z pracą pożegnała się setka specjalistów od sprzedaży. Władze firmy w wydanym oświadczeniu zapewniają, że zwolnienia są efektem restrukturyzacji - po dwuletnim okresie intensywnego wzrostu przyszedł czas na cięcia. Nie są one dramatyczne, ale istotne - pod koniec zeszłego roku Snap Inc zatrudniał bowiem 3000 osób. 

Kolejny kwartał bez zysku 

Gwałtowny wzrost użytkowników zapoczątkowany w roku 2012, astronomiczna wycena giełdowa sięgająca 18 mld dol., w roku 2016, a w końcu udany debiut giełdowy, który dał 40 procentowy wzrost wartości akcji w dobę - to wszystko już historia.  Dziś Snapchat ma kilka problemów do rozwiązania. Po pierwsze: spółka wciąż przynosi straty. W 2017 roku wyniosły one aż 3,4 mld dol. 

Kolejny problem wiąże się z gruntownym przeprojektowaniem aplikacji. Według Tech Crunch zmiany nie podobają się 83 proc. użytkowników. Snapchat tłumaczył potrzebę zmian koniecznością przyciągnięcia nowych użytkowników, wiele wskazuje jednak na to, że zirytował dotychczasowych. 

Czytaj też: Ta spółka wciąż przynosi straty, ale i tak chce zadebiutować na giełdzie. 

Evan Spiegel, współzałożyciel i prezes Snap Inc. na początku lutego zapewnił, że zmiana strategii przynosi skutki - nowych użytkowników Snapchata przybywa szybciej, niż kiedykolwiek wcześniej. Trudno jednak dziś oceniać jak na dłuższą metę zadziała ta strategia - przyciąganie nowych użytkowników to jedno, ale utrzymanie dotychczasowych, przyzwyczajonych do wyglądu i działania aplikacji, to drugie. 

Notowania Snap Inc., właściciela komunikatora SnapchatNotowania Snap Inc., właściciela komunikatora Snapchat Źródło: Investing.com

Wkrótce poznamy prawdę

Zmiana wyglądu aplikacji to nie jedyna rewolucja, jaką zaliczył w ostatnim czasie Snapchat. W zeszłym roku zmienił sposób rozliczania reklam. Dzięki temu sprzedał ich o 400 proc. więcej, niż rok wcześniej, a całościowe przychody z nich były o 72. proc. większe. Bieżący kwartał powinien dać więc odpowiedź na pytanie, czy zmiana strategii, przeprojektowanie aplikacji i przyciągnięcie nowych użytkowników przełoży się na dalszy wzrost przychodów, czy też komunikator, który spędzał sen z powiek Markowi Zuckerbergowi wciąż będzie musiał szukać sposobu na przynoszenie lepszego dochodu. 

Ze Snapchata aktywnie korzysta 187 mln użytkowników, Messenger ma ich 1,3 mld, WhatsApp 1,5 mld. Facebooka odwiedza codziennie 2,13 mld osób. 

***

Cotygodniowe podsumowanie roku 12/2018. Podcast ekonomiczno - polityczny Rafała Hirscha

Źródło: businessinsider.com