W poniedziałek Apple zaprezentował wyniki finansowe za drugi kwartał fiskalny, który zakończył się 31 marca br. Gigant z Cupertino osiągnął przychód na poziomie 61,1 mld dolarów, który okazał się wyższy od oczekiwań rynku. Pozytywnie zaskoczył również zysk netto, który wyniósł 13,82 mld dolarów. Zysk na akcję był o 30 proc. wyższy r/r.
Rynek dość pozytywnie zareagował na wyniki zaprezentowane przez Apple. Akcje firmy w handlu posesyjnym we wtorek wieczorem zwyżkowały o 3,66 proc.
Raport finansowy Apple fot. Apple
Oto kilka innych wniosków, które płyną z najnowszych wyników Apple:
- plotki o słabej sprzedaży iPhone'a X można chyba włożyć między bajki. Apple nie tylko sprzedał więcej urządzeń niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, ale zanotował też mocny wzrost średniej ceny urządzenia (average selling price) z 728 do 728 dol.;
- kategoria "Other Products", do której Apple wlicza m.in. zyski ze sprzedaży głośnika HomePod wygenerowała w ub. kwartale przychód na poziomie 3,9 mld dolarów, podczas gdy rynek spodziewał się 3,7 mld dol.;
- MacBooki, iMaki oraz Maki Pro popadły w marazm. Ta kategoria urządzeń zanotowała zerowy wzrost przychodów, a także 3-procentowy spadek sprzedaży;
- rośnie kategoria "Services", do której Apple zalicza m.in. usługi Apple Music oraz Apple Pay. W ostatnim kwartale zanotowała ona aż 31 proc. wzrost przychodów;
- w ub. kwartale Apple sprzedał 9,1 mln iPadów, co pokazuje, że - wbrew obiegowej opinii - ta kategoria urządzeń wciąż ma przed sobą przyszłość.
Czytaj też: Oto krótka historia iPada. Steve Jobs "wymyślił" go 30 lat wcześniej
Apple Pay fot. Aple
Apple Pay wkrótce w Polsce
Z punktu widzenia polskiego rynku najciekawsze okazały się jednak nie same wyniki, ale zapowiedź prezesa firmy Tima Cooka dotycząca dalszego rozwoju Apple Pay.
Apple Pay to stworzony przez Apple autorski system płatności mobilnych, który pozwala dokonywać płatności za pośrednictwem takich urządzeń jak iPhone czy Apple Watch.
Podczas konferencji wynikowej Cook oficjalnie potwierdził, że już wkrótce usługa ta zostanie wdrożona w trzech kolejnych krajach - w Polsce, Norwegii, a także na Ukrainie. O uruchomieniu Apple Pay w Polsce mówi się już od wielu miesięcy, ale gigant z Cupertino po raz pierwszy oficjalnie zabrał głos w tej sprawie.
Niestety nie poznaliśmy dokładnej daty wdrożenia. Z przecieków i medialnych doniesień wynika jednak, że już od kilku miesięcy kilka polskich banków intensywnie przygotowuje się do uruchomienia nowej usługi. Chodzi m.in. o Alior, BZ WBK oraz mBank.
Obecnie najbardziej prawdopodobną datą uruchomienia Apple Pay w Polsce wydaje się końcówka czerwca br., o czym pisaliśmy już kilka dni temu.
Warto pamiętać, że pod względem technologicznym część polskich banków już dziś jest gotowa na Apple Pay. Jest to możliwe dzięki tzw. tokenizacji Visy i Mastercarda, która pozwala na bezpieczne powiązanie naszej karty płatniczej z urządzaniem mobilnym.
Obecnie usługa Apple Pay jest dostępna już w kilkudziesięciu krajach m.in. w USA, Rosji, Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Japonii, Szwecji oraz Danii.
Czytaj też: Jak płacić przez Android Pay? Oto krótki poradnik
Apple Pay fot. Apple
Dzięki wdrożeniu Apple Pay polscy użytkownicy iPhone'ów mogliby przestać patrzeć z zazdrością na swoich kolegów korzystających ze smartfonów z systemem Android.
Nad Wisłą usługa Android Pay wystartowała już w 2015 roku a Polska była drugim europejskim krajem, w którym Google zdecydowało się uruchomić tę metodę płatności.
Obecnie z płatności Android Pay mogą korzystać w Polsce klienci Alior Banku, BGŻ BNP Paribas, BZ WBK, Eurobanku, Getin Banku, mBanku, Nest Banku oraz Orange Finanse (mBank) i T-Mobile Usługi Bankowe (Alior Bank).