Kontrakt na 108 mln zł. Olsztyn może stać się "oknem wystawowym na świat" tureckiego producenta tramwajów

W środę władze Olsztyna i przedstawiciele spółki Durmazlarem podpisali umowę na dostarczenie tramwajów.To pierwsze tego typu zamówienie w UE.

Olsztyn podpisał w środę umowę z turecką fabryką Durmazlarem na dostawę 12 tramwajów z opcją zakupu kolejnego tuzina - informuje serwis Transport Publiczny. Wartość kontraktu wynosi 108 mln zł brutto. Biorąc pod uwagę zamówienia opcjonalne, może to być kwota 206 mln.

– Nie mam wątpliwości, że producent, który do tej pory nie dostarczał tramwajów na europejski rynek, będzie chciał spisać się jak najlepiej, by Olsztyn stał się też jego oknem wystawowym na świat – powiedział, cytowany w komunikacie, prezydent miasta Piotr Grzymowicz. – Dlatego wierzę, że otrzymamy doskonały, komfortowy, wysokiej klasy produkt - mówił.

Pierwsze dwa tramwaje mają szanse trafić do stolicy Warmii i Mazur za 21 miesięcy - w pierwszej połowie 2020 roku. Cała dostawa ma się zakończyć w ciągu kolejnych pięciu miesięcy.

A dlaczego Turcy?

Olsztyńskie władze nie od razu wybrały tureckiego producenta. Wcześniejsza oferta Solarisa i Stadlera, konsorcjum, które jest dostawcą tramwajów obecnie jeżdżących po drogach Olsztyna, przekraczała wyznaczony budżet. Zamówienia nie udało się też zdobyć bydgoskim zakładom PESA (które właśnie zyskały nowego inwestora). 

Tureckie tramwaje, oparte na modelu Panorama tego producenta, będą miały szerokość 2,5 metra, czyli taką samą, jak obecnie wykorzystywane pojazdy. W związku z tym ich użytkowanie nie będzie wymagało zmian w infrastrukturze. Tramwaje mają długość 32,5 metra i są w stanie przewieźć do 210 pasażerów, posiadają 40 miejsc siedzących. Według producenta mają być ciche - poziom generowanego przez nie hałasu ma nie przekraczać 73,6 dB. Modele Panorama, które będą bazą do wybudowania pojazdów dla Olsztyna, wożą pasażerów w miastach Samsun oraz Koçaeli w Turcji.

W odróżnieniu od obecnie wykorzystywanych Solarisów, tureckie pojazdy są wyposażone w skrętne wózki. Zaletą rozwiązania jest łatwiejsze pokonywanie zakrętów i mniejsze zużycie torowiska. Wadą - wyższa cena

Debiut w UE

Olsztyn stał się pierwszym zagranicznym partnerem tureckiego producenta i pierwszym miastem z Unii Europejskiej, które zamówiło u niego pojazdy. Dlatego kontrakt może być dla tureckiego producenta przełomowy - może mu otworzyć drogę do konkurowania na innych europejskich rynkach.

Turecka firma nie jest potentatem branży. Swoje tramwaje zaprezentowała dwa lata temu na targach w Berlinie. Producent z Bursy ma doświadczenie również w produkcji sprzętu dla metra i kolei.

Jak podaje olsztyński magistrat, "turecka firma dotychczas wyprodukowała łącznie około stu sztuk tramwajów. Poza olsztyńskim zamówieniem przygotowuje się do wybudowania 30 pojazdów, które będą wozić pasażerów w Stambule". 

***

Dominika Nowak: Czasem tylko dzięki szalonej odwadze, można zacząć działać [NEXT TIME]

Więcej o: