Elon Musk otworzył tunel pod Los Angeles. To pierwszy krok do rewolucji w komunikacji

Pierwszy odcinek tunelu, w którym będą poruszały się samochody został ukończony. Elon Musk oficjalnie zaprezentował tunel i wraz z kilkoma amerykańskimi dziennikarzami przetestował nową metodę transportu.
Zobacz wideo

O pomyśle Elona Muska na zrewolucjonizowanie transportu w największych metropoliach świata zrobiło się głośnio w grudniu 2016 roku. Musk mocno zirytował się wtedy ogromnymi korkami w Los Angeles, gdzie mieszka.

Ruch uliczny doprowadza mnie do szału. Zamierzam zbudować maszynę do drążenia tuneli i zaczynam kopać

- stwierdził dwa lata temu.

Nie żartował. Założył firmę The Boring Company, uporał się z wymaganymi pozwoleniami i po dwóch latach oficjalnie otworzył swój pierwszy tunel. Ma być to pierwszy krok do zbudowania rewolucyjnej sieci tuneli odciążającej ruch uliczny.

Pokazany właśnie odcinek testowy ma długość 1,14 mili (1,83 km) i przebiega pod miasteczkiem Hawthorne w hrabstwie Los Angeles, gdzie swoje siedziby mają The Boring Company i SpaceX.

Elon Musk TunnelElon Musk Tunnel Robyn Beck / AP

Na prezentacji pojawiła się Tesla Model X, w której pierwsi amerykańscy dziennikarze mogli pokonać testowy odcinek tunelu. Auto miało zainstalowane kółka boczne, dzięki którym mogło poruszać się po umieszczonych w tunelu prowadnicach.

Samochód na razie nie osiągnął imponującej prędkości 150 mil na godzinę (241 km/h) obiecywanej przez Elona Muska rozpędzając się na najszybszym odcinku do zaledwie 40 mil na godzinę. Mimo to pokonanie tunelu zajmuje niespełna 3 minuty.

Przez pierwszych "testerów" trasa została też określona jako "wyboista", jednak założyciel The Boring Company obiecuje, że ten element zostanie wkrótce poprawiony.

 

Koszt budowy tunelu wyniósł 10 mln dolarów, co jest kwota dość niską. Zdaniem Muska wykopanie podobnego tunelu tradycyjną metodą w czasie od 3 do 6 miesięcy pochłonęłoby nawet miliard dolarów.

Docelowo Elon Musk planuje stworzenie całej sieci podziemnych tuneli pod Los Angeles, a w dłuższej perspektywie pod kilkoma innymi aglomeracjami. Otwarty właśnie odcinek również może zostać w przyszłości włączony do podziemnej sieci ulic.

Zdaniem urodzonego w RPA miliardera rozwiązaniem problemu korków w największych miastach na świecie jest przeniesienie ruchu do tuneli.

Poza samochodami mają poruszać się nimi przede wszystkim specjalne kapsuły dla pieszych i rowerzystów. System tuneli od The Boring Company ma być szybszy i wygodniejszy niż metro.

Czytaj też: To mogło udać się tylko jemu. 7 "szalonych" pomysłów Elona Muska, które miały być żartem, a stały się faktem

Więcej o: