Prototyp największego statku powietrznego uziemiony. Czas na model komercyjny
Prototyp Airlandera 10 więcej nie poleci
Jak czytamy na łamach BBC, brytyjska firma Hybrid Air Vehicles (HAV) ogłosiła zakończenie testów prototypu maszyny Airlander 10, hybrydy sterowca i samolotu, uważanej dziś za największy statek powietrzny na świecie
Prototyp Airlandera 10 odbył dziewiczy rejs (zakończony sukcesem) w 2016 roku i od tamtego momentu był sprawdzany jeszcze wielokrotnie. Testowy egzemplarz zaliczył też kilka wypadków, w tym ten najgłośniejszy z listopada 2017 roku, kiedy to przełamał się wpół i uderzył w ziemię raniąc dwie osoby.
Mimo wszystko Hybrid Air Vehicles stwierdził, że sterowiec "spełnił swoje zadanie jako pełnowymiarowy samolot hybrydowy" i jego testy zostaną zakończone.
Prototyp spełnił swoje zadanie jako pierwszy na świecie pełnowymiarowy samolot hybrydowy, dostarczając nam danych potrzebnych do przejścia od fazy prototypu do fazy produkcyjnej
- powiedział brytyjskim mediom Stephen McGlennan, prezes HAV
Producent w 2016 roku obiecywał, że sterowce wrócą na niebo już w 2021 roku i wiele wskazuje na to, że termin może zostać dotrzymany. Brytyjczycy planują teraz skupić się w pełni nad produkcyjną wersją sterowca.
Teraz koncentrujemy się wyłącznie na dostarczeniu pierwszej partii standardowych samolotów Airlander 10 certyfikowanych do obsługi klientów
- dodaje McGlennan.
W październiku firma otrzymała stosowne zezwolenia od Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), która dba o bezpieczeństwo ruchu lotniczego w Europie. HAV twierdzi, że komercyjna wersja sterowca będzie gotowa na początku przyszłego dziesięciolecia.
Czym jest Airlander 10?
Airlander 10 ma 92 metry długości i 43,5 metra szerokości, co daje mu miano największego statku powietrznego na świecie. Początkowo był projektowany na potrzeby armii USA. Dopiero w 2013 roku - gdy Amerykanie porzucili projekt - odkupiła go brytyjska firma Hybrid Air Vehicles.
Airlander Hybrid Air Vehicles
Airlander 10 jest hybrydą - sterowcem, który ma niektóre cechy samolotu. Do wzniesienia się w powietrze potrzebuje kilkusetmetrowego rozbiegu i według danych producenta może rozpędzić się do 150 km/h. Na pokładzie mieści 48 osób lub 10 ton ładunku. Jego przewagą nad samolotami jest m.in. kilkukrotnie mniejsze zużycie paliwa na kilometr lotu i możliwość startów i lądowań z nieutwardzonego terenu.
HAV pracuje też nad jeszcze większą wersją swojego sterowca - Airlander 50 - który zabierze na pokład 50 ton ładunku.
-
Brexit. Mastercard zwiększy Brytyjczykom o co najmniej 400 proc. opłaty za transakcję kartą
-
Kosztowne porządki w Białym Domu. Pół miliona dol. na sprzątanie. "Nie widzieliśmy czegoś takiego"
-
Zmiany w bonie turystycznym. Prezydent podpisał ustawę. Co się zmienia?
-
Rząd chwali się wsparciem dla gmin górskich. Burmistrz Karpacza: Znikoma pomoc. Na miesiąc 250 zł
-
PIT 2021. Do kiedy trzeba się rozliczyć? Ile czeka się na zwrot podatku? Najważniejsze daty
- Ziemia straciła 28 bilionów ton lodu. Trend zgodny z "najgorszym scenariuszem" klimatologów
- Brexit. Za zakupy w Wielkiej Brytanii zapłacił kilkadziesiąt procent więcej. "Doliczamy cło i VAT"
- Norweski dziennikarz w dwie godziny kupił w Polsce fałszywy wynik testu na COVID-19. Nie kosztował wiele
- Majątek Elona Muska przebił granicę 200 mld dolarów. Wcześniej dokonał tego tylko jeden człowiek
- Nowa Huta. Galaretowata substancja w lesie - naukowcy wyjaśniają, skąd się bierze [WIDEO]