W Pekinie zostanie otwarte największe lotnisko świata. To dobry przykład dla Baranowa

Bartłomiej Pawlak
Nowy port pod Pekinem ma stać się największym lotniskiem na świecie. Obsłuży 45 mln, a docelowo nawet 100 mln podróżnych. Pod terminalem powstaje właśnie ogromna stacja metra, która znacznie ułatwi dojazd do oddalonego o 46 km centrum. To dobry przykład dla polskiego CPK.
Zobacz wideo

Niespełna 50 km na południe od centrum stolicy Chin trwa właśnie budowa kolejnego megalotniska. Port lotniczy Pekin - Daxing, gdy już zostanie otwarty, będzie drugim międzynarodowym portem w mieście i największym lotniskiem na świecie.

7 pasów startowych i ogromy terminal

Budowa lotniska ma zakończyć się w połowie lipca 2019 r., a uroczyste otwarcie zostało zaplanowane na 30 września. Na razie o opóźnieniach nie było mowy, dlatego można założyć, że pierwsze samoloty faktycznie odlecą z niego już za kilka miesięcy.

Lotnisko Pekin - Daxing po otwarciu będzie mieć cztery pasy startowe, a docelowo aż siedem. Na terenie portu będzie wówczas 268 miejsc postojowych dla samolotów i terminale do obsługi ruchu pasażerskiego o powierzchni bagatela 700 tys. metrów kwadratowych.

Nowy konkurent dla Atlanty?

Przed 2021 rokiem Pekin - Daxing obsłuży "tylko" 45 mln podróżnych rocznie. W 2025 roku liczba ta ma jednak wzrosnąć do 72 mln. Docelowo - podobnie jak Centralny Port Komunikacyjny - lotnisko ma mieć możliwość odprawienia 100 mln osób każdego roku.

Dzięki temu ma stać się największym węzłem komunikacyjnym w Chinach. Jeśli plany się powiodą, Pekin - Daxing znajdzie się też w czołówce lotnisk z największą liczbą pasażerów odprawianych każdego roku.

Obecnie pozycję lidera w tej dziedzinie od wielu lat utrzymuje port Hartsfield-Jackson w Atlancie (ATL), który obsłużył w 2018 roku ponad 107 mln osób. Na czele rankingu plasują się również lotniska w Pekinie (PEK) - 101 mln i Dubaju (DXB) - 89 mln.

Pekin - Daxing ma przejąć również część ruchu z istniejących już w stolicy Chin portów. Dotychczasowe główne lotnisko Pekinu (PEK) prawdopodobnie starci przez to swoją pozycję na podium najbardziej zatłoczonych lotnisk świata, natomiast obsługujące wyłącznie loty krajowe - Pekin-Nanyuan (NAY) - zostanie zamknięte.

Pod lotniskiem ogromna stacja metra

Wygląda też na to, że Pekin - Daxing będzie świecić przykładem w kwestii wygodnego dojazdu do centrum. Pod terminalem nowego lotniska jest budowana ogromna stacja metra o powierzchni 115 tys. metrów kwadratowych.

Jej budowa jest trudnym wyzwaniem dla inżynierów, jednak ma skrócić drogę z pociągu metra do bramki, co bywa uciążliwe na dużych lotniskach. Wszystkie przesiadki z metra do samolotu będą odbywać się wewnątrz terminala. Tam też będzie można kupić bilety.

Stacja zostanie połączona z systemem metra, a odcinek na trasie pomiędzy lotniskiem a południową częścią Pekinu będzie najszybszym fragmentem miejskiego transportu kolejowego w Chinach. Pociągi metra na tym odcinku rozpędzą się do 160 km/h.

Lotnisko zostanie podłączone też do budowanej jeszcze trasy kolejowej Pekin Zachodni - Xiongan, na której pociągi rozpędzą się nawet do 350 km/h. Dojazd na lotnisko tym sposobem zajmie więc nieco ponad 10 minut.

Ze stacji kolejowej na lotnisku będzie można też przedostać się do innych miast w Chinach z pominięciem zatłoczonego Pekinu. Bilety na trasach międzymiastowych będzie można kupić bezpośrednio po wyjściu z samolotu.

Pasażerowie, którzy wysiadają z samolotu, mogą kupić międzymiastowe bilety kolejowe na piętrze B1, a następnie wsiąść do pociągów Pekin-Xiongan na piętrze B2

- tłumaczy Shao Qichang z sekcji zarządzania w China Railway dla telewizji CCTV.

Zobacz wideo