Niespełna 50 km na południe od centrum stolicy Chin trwa właśnie budowa kolejnego megalotniska. Port lotniczy Pekin - Daxing, gdy już zostanie otwarty, będzie drugim międzynarodowym portem w mieście i największym lotniskiem na świecie.
Budowa lotniska ma zakończyć się w połowie lipca 2019 r., a uroczyste otwarcie zostało zaplanowane na 30 września. Na razie o opóźnieniach nie było mowy, dlatego można założyć, że pierwsze samoloty faktycznie odlecą z niego już za kilka miesięcy.
Lotnisko Pekin - Daxing po otwarciu będzie mieć cztery pasy startowe, a docelowo aż siedem. Na terenie portu będzie wówczas 268 miejsc postojowych dla samolotów i terminale do obsługi ruchu pasażerskiego o powierzchni bagatela 700 tys. metrów kwadratowych.
Przed 2021 rokiem Pekin - Daxing obsłuży "tylko" 45 mln podróżnych rocznie. W 2025 roku liczba ta ma jednak wzrosnąć do 72 mln. Docelowo - podobnie jak Centralny Port Komunikacyjny - lotnisko ma mieć możliwość odprawienia 100 mln osób każdego roku.
Dzięki temu ma stać się największym węzłem komunikacyjnym w Chinach. Jeśli plany się powiodą, Pekin - Daxing znajdzie się też w czołówce lotnisk z największą liczbą pasażerów odprawianych każdego roku.
Obecnie pozycję lidera w tej dziedzinie od wielu lat utrzymuje port Hartsfield-Jackson w Atlancie (ATL), który obsłużył w 2018 roku ponad 107 mln osób. Na czele rankingu plasują się również lotniska w Pekinie (PEK) - 101 mln i Dubaju (DXB) - 89 mln.
Pekin - Daxing ma przejąć również część ruchu z istniejących już w stolicy Chin portów. Dotychczasowe główne lotnisko Pekinu (PEK) prawdopodobnie starci przez to swoją pozycję na podium najbardziej zatłoczonych lotnisk świata, natomiast obsługujące wyłącznie loty krajowe - Pekin-Nanyuan (NAY) - zostanie zamknięte.
Wygląda też na to, że Pekin - Daxing będzie świecić przykładem w kwestii wygodnego dojazdu do centrum. Pod terminalem nowego lotniska jest budowana ogromna stacja metra o powierzchni 115 tys. metrów kwadratowych.
Jej budowa jest trudnym wyzwaniem dla inżynierów, jednak ma skrócić drogę z pociągu metra do bramki, co bywa uciążliwe na dużych lotniskach. Wszystkie przesiadki z metra do samolotu będą odbywać się wewnątrz terminala. Tam też będzie można kupić bilety.
Stacja zostanie połączona z systemem metra, a odcinek na trasie pomiędzy lotniskiem a południową częścią Pekinu będzie najszybszym fragmentem miejskiego transportu kolejowego w Chinach. Pociągi metra na tym odcinku rozpędzą się do 160 km/h.
Lotnisko zostanie podłączone też do budowanej jeszcze trasy kolejowej Pekin Zachodni - Xiongan, na której pociągi rozpędzą się nawet do 350 km/h. Dojazd na lotnisko tym sposobem zajmie więc nieco ponad 10 minut.
Ze stacji kolejowej na lotnisku będzie można też przedostać się do innych miast w Chinach z pominięciem zatłoczonego Pekinu. Bilety na trasach międzymiastowych będzie można kupić bezpośrednio po wyjściu z samolotu.
Pasażerowie, którzy wysiadają z samolotu, mogą kupić międzymiastowe bilety kolejowe na piętrze B1, a następnie wsiąść do pociągów Pekin-Xiongan na piętrze B2
- tłumaczy Shao Qichang z sekcji zarządzania w China Railway dla telewizji CCTV.