Czterej założyciele Hermeus to byli pracownicy firm SpaceX Elona Muska i Blue Origin Jeffa Bezosa. Wszyscy pracowali razem w innym startupie Generation Orbit, gdzie rozwijali projekt hipersonicznego samolotu rakietowego i najnowszego samolotu amerykańskich sił powietrznych X-Plane. Teraz postanowili zbudować ponaddźwiękowy odrzutowiec. Ich firma z siedzibą w Atlancie doniosła, że uzyskała finansowanie na swój projekt.
Jeśli przedsięwzięcie się powiedzie, może zrewolucjonizować komercyjne loty transatlantyckie. Obecnie podróże lotnicze między Londynem a Nowym Jorkiem trwają ponad siedem godzin.
Twórcy projektu mają nadzieję, że samolot będzie zdolny do pokonania dystansu prawie 7,5 tys. km z prędkością przelotową ponad 5,3 tys. km na godzinę.
Jak jednak donosi CNN, Paul Bruce, starszy wykładowca na wydziale aeronautyki Imperial College w Londynie, ma pewne wątpliwości. Zwraca uwagę na eksperymentalny charakter umieszczania napędu hipersonicznego o powyższych osiągach w samolocie pasażerskim, a przede wszystkim na koszty i kwestie środowiskowe z tym związane. Silnik naddźwiękowy spala dużo większe ilości paliwa, w związku z czym wolniejsze podróżowanie nadal będzie tańsze i bardziej ekologiczne. Potwierdza jednak, że projekt jest realny i nie ma technologicznych barier, by go nie wprowadzić w życie.
Budowa odrzutowca zajmie 10 lat
Współzałożyciel i dyrektor generalny Hermeus AJ Piplica potwierdził w rozmowie z CNN, że budowa odrzutowca zajmie dekadę.
Głównym wyzwaniem jest zintegrowanie podstawowych technologii i ich przetestowanie. Naprawdę trudno jest odtworzyć środowisko Mach 5 na ziemi, co wymaga przemyślenia, w jaki sposób tworzymy pojazdy, które działają w tym środowisku. Oznacza to, że trzeba latać
- skomentował AJ Piplica.
Szacuje się, że bilet w jedną stronę z Nowego Jorku do Londynu odrzutowcem Hermeus kosztowałby ok. 11, 5 tys. zł.
Hermeus nie jest pierwszą firmą, która podejmuje podobną próbę. Budowę samolotu hipersonicznego zapowiedział w czerwcu 2018 r. Boeing. Nad tego typu projektami pracują również inni kluczowi gracze rynku lotniczego, Lockheed Martin i Aerion Corporation.