Hulajnogi elektryczne trafią na ścieżki rowerowe i pojadą maksymalnie 25 km/h. Nadchodzą zmiany w prawie

Użytkownicy e-hulajnóg, będą mieli prawa i obowiązki w większości takie, jak rowerzyści - informuje resort infrastruktury. Będą więc mogli m.in. poruszać się drogami dla rowerów. Zostanie też wprowadzone ograniczenie prędkości do 25 km/h.
Zobacz wideo

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, UTO (urządzenia transportu osobistego) napędzane elektrycznie będą zakwalifikowane jako pojazdy i będą plasowane w hierarchii prawnej na zasadach podobnych, jak rowery. Oznacza to zarówno podobne prawa, jak również szereg obowiązków.

Zależy nam, by uregulować kwestie UTO. Dziś często spotykane są w dużych miastach w Polsce, wykorzystywane przez turystów i mieszkańców. Nie klasyfikowane [pod względem prawnym] UTO są swoistym zagrożeniem

- powiedział minister Andrzej Adamczyk podczas konferencji prasowej.

Polacy pokochali hulajnogi elektryczne, widać to w Warszawie i innych miastach. To są plusy, bo to alternatywne środki komunikacji, ale to też zagrożenie. Założeniem projektu jest uregulowanie przemieszczania się UTO

- dodał wiceminister Rafał Weber.

E-hulajnogi na drogach rowerowych. Jakie obowiązki dla użytkowników?

Parametry w ruchu dla e-hulajnóg zostały określone na maksymalnie 0,9 m szerokości, 1,25 m długości,  masa nie możę przekraczać 25 kg, a prędkość konstrukcyjna zostanie ograniczona do 25 km/h. Jak tłumaczy Rafał Weber, ich użytkownicy będą zobowiązani do poruszania się infrastrukturą rowerową. Z jezdni będą mogli korzystać pod warunkiem, że jezdnia jest przeznaczona do jazdy maksymalnie 30 km/h.

Wyjaśnił również, że z chodników użytkownicy hulajnóg elektrycznych będą mogli korzystać, gdy nie ma infrastruktury rowerowej lub na sąsiadującej jezdni jest ponad 30 km/h dopuszczalnej prędkości.

Przedstawiciele resortu podali też, że osoby w wieku do 10 lat nie będą mogły używać UTO, a osoby od 10 do 18 lat pojadą pod warunkiem wyrobienia karty rowerowej.

Przepisy nie zmienią statusu hulajnóg napędzanych siłą mięśni - nadal będą klasyfikowane jako piesi.

"W przyszłym tygodniu projekt zostanie wpisany do prac rządu" - podsumował minister Adamczyk.

Nowelizacja dotyczy zmian w ustawie - prawo o ruchu drogowym oraz ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych.