Hulajnogi elektryczne trafią na ścieżki rowerowe i pojadą maksymalnie 25 km/h. Nadchodzą zmiany w prawie
Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, UTO (urządzenia transportu osobistego) napędzane elektrycznie będą zakwalifikowane jako pojazdy i będą plasowane w hierarchii prawnej na zasadach podobnych, jak rowery. Oznacza to zarówno podobne prawa, jak również szereg obowiązków.
Zależy nam, by uregulować kwestie UTO. Dziś często spotykane są w dużych miastach w Polsce, wykorzystywane przez turystów i mieszkańców. Nie klasyfikowane [pod względem prawnym] UTO są swoistym zagrożeniem
- powiedział minister Andrzej Adamczyk podczas konferencji prasowej.
Polacy pokochali hulajnogi elektryczne, widać to w Warszawie i innych miastach. To są plusy, bo to alternatywne środki komunikacji, ale to też zagrożenie. Założeniem projektu jest uregulowanie przemieszczania się UTO
- dodał wiceminister Rafał Weber.
E-hulajnogi na drogach rowerowych. Jakie obowiązki dla użytkowników?
Parametry w ruchu dla e-hulajnóg zostały określone na maksymalnie 0,9 m szerokości, 1,25 m długości, masa nie możę przekraczać 25 kg, a prędkość konstrukcyjna zostanie ograniczona do 25 km/h. Jak tłumaczy Rafał Weber, ich użytkownicy będą zobowiązani do poruszania się infrastrukturą rowerową. Z jezdni będą mogli korzystać pod warunkiem, że jezdnia jest przeznaczona do jazdy maksymalnie 30 km/h.
Wyjaśnił również, że z chodników użytkownicy hulajnóg elektrycznych będą mogli korzystać, gdy nie ma infrastruktury rowerowej lub na sąsiadującej jezdni jest ponad 30 km/h dopuszczalnej prędkości.
Przedstawiciele resortu podali też, że osoby w wieku do 10 lat nie będą mogły używać UTO, a osoby od 10 do 18 lat pojadą pod warunkiem wyrobienia karty rowerowej.
Przepisy nie zmienią statusu hulajnóg napędzanych siłą mięśni - nadal będą klasyfikowane jako piesi.
"W przyszłym tygodniu projekt zostanie wpisany do prac rządu" - podsumował minister Adamczyk.
Nowelizacja dotyczy zmian w ustawie - prawo o ruchu drogowym oraz ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
-
Brexit. Za zakupy w Wielkiej Brytanii zapłacił kilkadziesiąt procent więcej. "Doliczamy cło i VAT"
-
Brexit. Mastercard zwiększy Brytyjczykom o co najmniej 400 proc. opłaty za transakcję kartą
-
Norweski dziennikarz w dwie godziny kupił w Polsce fałszywy wynik testu na COVID-19. Nie kosztował wiele
-
Zmiany w bonie turystycznym. Prezydent podpisał ustawę. Co się zmienia?
-
Rząd chwali się wsparciem dla gmin górskich. Burmistrz Karpacza: Znikoma pomoc. Na miesiąc 250 zł
- 14. emerytura nie dla każdego w pełnej kwocie. Co trzeba wiedzieć o czternastkach?
- Niedzielski: Analizujemy możliwość zakupu szczepionek poza mechanizmem unijnym
- Hulajnogi elektryczne będą zakazane dla dzieci poniżej 10 roku życia. Jest nowelizacja ustawy
- Niedawno obchodziła 300. urodziny, dziś Caffe Florian jest na skraju bankructwa. Przez COVID-19
- Niemcy. W Ulm stanęły kapsuły dla bezdomnych jak z gry Cyberpunk 2077. Mają m.in. panele słoneczne