Holendrzy budują samolot, który ma być groźnym konkurentem dla Airbusa A350

Holenderskie linie lotnicze KLM i Uniwersytet Techniczny w Delft pracują nad samolotem przyszłości pod nazwą "Flying-V".

Międzykontynentalny samolot pasażerski ma być docelowo konkurencją dla jednego z najnowocześniejszych obecnie na świecie Airbusa A350. Choć trzeba przyznać, że pod względem nowatorskiej budowy i cech aerodynamicznych stanowi projekt innego rodzaju niż popularna "trzystapięćdziesiątka". Kabina pasażerska, zbiorniki paliwa i ładownia mają być zintegrowane w skrzydłach, a sama maszyna zbudowana w kształcie litery "V". Zmniejszyłoby to ciężar samolotu i opór aerodynamiczny, co spowodowałoby znaczne oszczędności paliwa. Holendrzy szacują, że „Flying-V” powinien zużywać o 20 proc. mniej paliwa niż Airbus A350.

Samolot byłby krótszy i lżejszy niż A350, ale mógł przewozić tyle samo ładunku i mógł pomieścić 314 pasażerów, także podobnie jak maszyna Airbusa. Jego rozpiętość skrzydeł byłaby również identyczna z rozpiętością konkurenta, co oznacza, że „Flying-V” mógłby korzystać z istniejących pasów startowych czy hangarów.

Koncepcję podniebnego giganta opracował w 2016 r. Justus Benad, który był wtedy studentem uniwersytetu w Berlinie i stażystą u producenta samolotów Airbusa.

 

Najpierw liczne testy

Benad przyznał, że na obecnym etapie potrzeba odbyć dużo badań nad projektem. Inżynierowie ocenią m.in. to, jak samolot będzie działał podczas startu i lądowania oraz przy niskich prędkościach. Inne niewiadome obejmują sposób, w jaki „Flying-V” poradziłby sobie z silnymi bocznymi wiatrami i najbardziej optymalnym sposobem ewakuacji pasażerów w razie niebezpieczeństwa. Z tego względu twórca projektu przewiduje, że „Flying-V” prawdopodobnie nie rozpocznie działalności komercyjnej do 2040 lub 2050 r. 

Linie KLM zdradzają jednak, że w październiku zaprezentują model pokazowy i pełnowymiarową sekcję wnętrza samolotu na lotnisku Schiphol w Amsterdamie.

Więcej o:
Komentarze (194)
Holendrzy budują samolot, który ma być groźnym konkurentem dla Airbusa A350
Zaloguj się
  • komentarz.24

    Oceniono 2 razy 2

    Zaczął się "sezon ogórkowy"!.
    Pytanie: czy jest koncepcja, czy projekt? Jeżeli projekt, to niezbędną informacją jest: kto będzie jego producentem? Jedyny holenderski producent samolotów: FOKKER SA, ogłosił upadłość w 1996 roku.

  • dorzeczny

    Oceniono 3 razy 3

    "Najbardziej optymalny", "jeszcze bardziej optymalny", "przenajoptymalniuchniejszy"

  • xsawer

    Oceniono 1 raz 1

    Projekt ciekawy, koncepcja stara.
    "najbardziej optymalnym" - autor powinien wrócić do szkoły i dokończyć edukację z logiki i języka polskiego.

  • fred_die

    0

    Bez silników to będzie cegła a nie obiekt latający..

  • rabbitt

    Oceniono 8 razy 6

    Holendrzy budują samoloty a Maciora rekwiruje wrota od stodół !

  • this.man

    Oceniono 8 razy 4

    Faktycznie konkurencja dla Airbusa A 350, która wzbije się w powietrze nie wcześniej jak za 30 lat. W Airbusie już się trzęsą ze strachu.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX