NASA zaobserwowała zderzenie aż trzech galaktyk! Trzy czarne dziury obrały kurs kolizyjny

Potrójne zderzenie galaktyk miało miejsce miliard lat świetlnych od Ziemi. Wiąże się ono jednocześnie z obraniem kursu kolizyjnego przez aż trzy czarne dziury. Do zaobserwowania tego zjawiska potrzebne było kilka teleskopów umieszczonych na Ziemi oraz w przestrzeni kosmicznej.
Zobacz wideo

Zderzenie trzech galaktyk zaobserwowano po raz pierwszy w stanie Nowy Meksyk w USA, w czasie przeglądu nieba Sloan Digital Sky Survey. Następnie NASA użyła teleskopu będącego na orbicie okołobiegunowej. Urządzenie pracuje w zakresie podczerwieni. Dalej zastosowano kosmiczny teleskop Chandra, znajdujący się na orbicie od 20 lat i działający w zakresie promieni rentgenowskich. Te skomplikowane działania poskutkowały obserwacją w centrum każdej z trzech galaktyk jasnych punktów. Nuclear Spectroscopic Telescope Array (NuSTAR), teleskop kosmiczny NASA do obserwacji wysokoenergetycznego promieniowania rentgenowskiego służył z kolei do potwierdzenia obecności gazów oraz pyłów. Zgromadzone dane ze wszystkich urządzeń, pozwoliły autorom badań opublikowanych w "The Astrophysical Journal" badań orzec, że w centrum każdej z zaobserwowanych galaktyk znajdują się supermasywne czarne dziury. Znalazły się one na jednym kursie, a ich zderzenie jest nieuniknione. Ponadto wszystkie są aktywne i pochłaniają materię wokół siebie.

NASA odkryła układ trzech czarnych dziur po raz pierwszy

Dotychczas natrafiono jedynie na systemy złożone z dwóch czarnych dziur. Układ aż trzech takich obiektów został zauważony pierwszy raz, ale naukowcy mają nadzieję, znaleźć kolejne takie systemy. Choć to zjawisko o niewyobrażalnie wielkie skali, to towarzyszące mu ogromne ilości gazów i pyłów utrudniają teleskopom obserwację. Czarne dziury zderzając się tworzą jedną, większą czarną dziurę. W przypadku aż trzech obiektów, proces ten powinien przebiegać jeszcze szybciej. Astronomów zajmuje zagadnienie “ostatniego parseka”. Jest to pytanie o przyczyny scalania się czarnych dziur, gdy zbliżą się do siebie na odległość kilku lat świetlnych. Obserwacja układu złożonego z trzech czarnych dziur może przynieść na to odpowiedź.

• plastikpiokio

no ---to koniec swiata już blisko ----módlcie się grzesznicy sutenerzy i prezesi .

• vladexpat

Załóżmy, że obserwowane galaktyki wielkością są zbliżone do Drogi Mlecznej (czyli galaktyki, w której jesteśmy). Zatem, jeżeli już zbliżyły się bo siebie, to ich centra dzieli odległość ponad 50.000 lat świetlnych. Jeżeli nie łamiąc praw fizyki będą zbliżały się do siebie z maksymalną dopuszczalną prędkością, czyli prędkością światła, to ich centra spotkają się/zleją w jedność, za jakieś 50 tysięcy lat. Przyjmując, że grant na badanie tego zjawiska wynosi nie mniej niż 100 tys. USD rocznie, to obserwacja będzie w sumie kosztowała ok. 5 miliardów USD.

• kataryniarski

Tymczasem w Nowym Sączu Grażyna ukradła rolkę naklejek na Świeżaki - może ją y do czarnej dziury wrzucić i zobaczymy co się stanie? :D

• plugawy_len

"Znalazły się one na jednym kursie, a ich zderzenie jest nieuniknione. Ponadto wszystkie są aktywne i pochłaniają materię wokół siebie. "

jesli to miliard lat swietlnych od nas, to pewnie juz ich nie ma i juz nie pochlaniaja materii.
    doszlo juz do tego zderzenia i w sumie nie wiadomo co z tego wyniknelo.
    to co widzimy teraz w odleglosci miliarda lat swietlnych od ziemi, to stan sprzed miliarda lat.

• marcus18st

To moze byc wszstko wzgledne , ot wirtualna symulacja a wszechswiat to jedynie hologram a swiat jest jak gra cos jak Age of Empire
    tylkonauka.pI/wiadomosc/fizycy-zdobyli-nastepne-mocne-dowody-na-ze-wszechswiat-jest-hologramem

• stasi1

0

,,Ponadto wszystkie są aktywne i pochłaniają materię wokół siebie. "
    A jaka to nie aktywna jest czarna dziura? I ciekawe która groźniejsza, aktywna czy też nie?

• pat1952

0

To było miliard lat temu. To po prostu historia, a nie teraźniejszość.