Jak podaje Business Insider, 2 grudnia został otwarty 26. lokal polskiej sieci Makarun. To druga zagraniczna restauracja, po otwartej we wrześniu placówce w Orange County w Kalifornii. Nowa knajpa znajduje się w Dubaju, w The Pointe Jumeirah, na słynnej sztucznej wyspie w kształcie palmy. Sam budynek jest uważany za najlepszy punkt obserwacyjny w Zatoce Perskiej. To największy lokal sieci o powierzchni 160 m. kw., który może przyjąć około 70 gości. Makarun musi rywalizować ze 170 innymi punktami gastronomicznymi w centrum rozrywko-handlowo-gastronomicznym, ale szefowie sieci nie martwią się o powodzenie projektu:
Tych tańszych lokali jest stosunkowo niewiele. Istnieje więc bardzo duża szansa, że będą one oblegane. Makarun znajduje się tuż przy kinowym multipleksie, co jeszcze dodatkowo przysporzy mu klientów. Wierzymy w potencjał tego miejsca
- mówi Ibrahim Eldesouky, przedstawiciel spółki Pasta People, która jako udziałowiec będzie prowadziła dubajski lokal.
Umowa z Pasta People zawiera zapis o masterfranczyzie. Makarun ma przypuścić ekspansję także na inne kraje MENA (Middle East & North Africa, czyli Bliski Wchód i Półnonca Afryka), co wiąże się z modyfikacją przepisów. Już otwarcie lokalu w Dubaju było sporym wyzwaniem, zarówno ze względu na inna kulturę, jak i odmienny model prowadzenia biznesu. Przez tradycje religijne trzeba było m.in. stworzyć carbonarę bez mięsa wieprzowego i ze specjalnie wyselekcjonowanym boczkiem wołowym. Niektóre rzeczy trzeba było dosłodzić, a lokalni klienci wolą więcej sosu niż makaronu, względem tego co serwowane jest w Polsce.
Innym wymogiem było użycie drewna do aranżacji wnętrza, ze względu na obecność lokalu w strefie "wood". Oprócz tego fotele musiały być obite odpowiednim materiałem, a właściciele dostali dokładne wytyczne dot. tego co ma składać się na wyposażenie każdego pomieszczenia.
Makarun został założony w 2012 roku i początkowo sprzedawał jedzenie na terenie krakowskiego AGH. Rozwój stał się możliwy dzięki inwestycji w sieć firmy Gastromall, właściciela m.in. lokali Olimp. Firma planuje wejść na rynki w Czechach, Rumunii, Szwecji oraz Wielkiej Brytanii.