Jazda na suwak i korytarz życia stały się obowiązkowe od 6 grudnia. Jak prawidłowo wykonywać manewry?

Rząd przyjął nowelizację rozporządzenia, która konkretyzuje zasady ruchu drogowego dotyczące jazdy na suwak oraz tworzenia korytarza życia. Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2019 roku.
Zobacz wideo

14 listopada 2019 r. opublikowano w Dzienniku Ustaw nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która wprowadziła nowe przepisy poruszania się po drogach. Określają one precyzyjnie zasady tworzenia korytarza życia oraz jazdy na suwak. Ponadto, rząd przygotował kampanię społeczną, która ma uświadomić Polaków, co do istnienia do nowych zasad oraz przede wszystkim edukować obywateli jak istotne są te przepisy dla życia.

Zwiększenie bezpieczeństwa na drogach jest jednym z priorytetów rządu. W tym celu podejmujemy odpowiednie działania legislacyjne. Wiemy, że oprócz zmian w przepisach musimy też nieustannie kształtować właściwe postawy Polaków – a to jest możliwe dzięki takim kampaniom jak „Życie ma pierwszeństwo

– podkreślił minister Andrzej Adamczyk, minister Infrastruktury.

 

Jak tworzyć korytarz życia?

Nowe przepisy konkretyzują zachowanie się na drodze, gdy podczas stania w korku, należy przepuścić służby ratunkowe. W tym celu trzeba utworzyć korytarz życia.

embed

Pojazdy poruszające się skrajnie lewym pasem, zjeżdżają wtedy na lewo. W przypadku poruszania się pozostałymi pasami, należy zjechać na prawo. W ten sposób umożliwiamy przepuszczenie pojazdów uprzywilejowanych w skoordynowany i skuteczniejszy sposób.

W sytuacji zagrożenia życia na drodze ważna jest każda sekunda. Zależy nam, by kierowcy wiedzieli, jak należy tworzyć korytarze życia, żeby odpowiednie służby mogły jak najszybciej dotrzeć do poszkodowanych

– powiedział Andrzej Adamczyk.

Jak jeździć na suwak?

Jazda na suwak, ma pomóc w rozładowaniu korków. Zasada ta ma zastosowanie w przypadku zmniejszenia się liczby pasów, co powoduje zwężenie drogi i tworzenie się zatorów. Jeśli tak się dzieje, to kierowca poruszający się na wprost, pasem który się nie kończy, jest zobowiązany wpuścić samochody z pasów, które się kończą lub zanikają. Najpierw kierowcę z prawej, następnie z lewej.

embed

Samochody mają być wpuszczane pojedynczo i naprzemiennie. Przepis dotyczy pasów, które się kończą i nie ma zastosowania, gdy ktoś chce zwyczajnie wepchnąć się w kolejkę, zjeżdżając z pasa, który się nie kończy. 

Warto także pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania i zwykłej drogowej uprzejmości. Wielu kierowców często orientuje się zbyt późno, gdzie powinni skręcić, co powoduje próbę wymuszenia zmiany pasa. Problem ten występuję często w dużych miastach, na dużych skrzyżowaniach, gdzie nie zawsze łatwo zorientować się w zasadach poruszania, jeśli nie znamy danej drogi.