Firma Digital Care opublikowała ostatnio wyniki z raportu "Smart Barometr, czyli Polacy i ich smartfony", w którym przebadano 1002 osób w wieku 18-60 lat. Badanie wykonała firma Kantar. Wynika z niego, że Polacy chętnie używają smartfonów - aż 80 proc. ankietowanych posiada takie urządzenie. Co ciekawe, co trzecia osoba na co dzień korzysta z dwóch smartfonów. Często też te telefony zmieniamy, bo aż 4/5 respondentów ma sprzęt, który jest nie starszy niż dwa lata. Starych urządzeń raczej nie sprzedajemy, a chowamy do szuflady. Średnio Polacy w szufladach mają dwa nieużywane smarftony - aż 62 proc. Polaków deklaruje, że posiada trzy smartfony, z czego tylko jeden jest w użytku.
Polacy coraz częściej wymieniają swoje smartfony i są w stanie wydać na nie wyższe kwoty. Co ciekawe w przypadku kiedy telefon ulegnie uszkodzeniu, bardzo często trafia do szuflady. Wynika to z faktu, że obecnie nawet drobna usterka może wiązać się z koniecznością wymiany kilku elementów, a to, bez wykupionej ochrony, może oznaczać duże koszty, które nieraz przewyższają połowę wartości nowego urządzenia.
– mówi Andrzej Pasek, Członek Zarządu Digital Care.
Mimo zabezpieczenia urządzenia przed uszkodzeniem (tylko 4 proc. ankietowanych nie robi zupełnie nic w tym celu), urządzenia wciąż się psują. Najczęściej ma to miejsce w czasie wakacji, kiedy liczba urządzeń trafiających do serwisu rośnie niemal o 1/3. Najczęściej uszkodzeniu ulega oczywiście ekran. Mimo że wakacje są wzmożonym okresem uszkodzeń, to aż 45 proc. wypadków z udziałem telefonu ma miejsce w domu.
Ze względu na wspomniane wcześniej koszta naprawy, najczęściej Polacy decydują się na zakup nowego smartfona. Statystyki tutaj są wręcz przytłaczające, ponieważ w pierwszych trzech kwartałach Polacy kupili 6,75 mln smartfonów. To duży problem, szczególnie, że urządzenia składujemy w szufladach, zamiast oddać je do recyklingu. Niemcy już mają duże problemy w związku z takim modelem konsumpcji elektroniki i planują wprowadzić kaucję za oddanie nieużywanych urządzeń.