Pierwsze sygnały na to, że Huawei niebawem wdrapie się niemal na szczyt sprzedażowej drabinki na rynku smartfonów pojawiały się już od pewnego czasu. Od ok. dwóch lat Huawei raz po raz wskakiwał na drugie miejsce (w poszczególnych kwartałach) spychając amerykańskiego giganta na ostatni stopień podium.
Mimo wszystko w ujęciu rocznym Apple wciąż było nieco lepsze. Siłą firmy jest bowiem rewelacyjna sprzedaż w okresie okołoświątecznym i podczas Black Friday (w listopadzie). To właśnie dlatego u Apple ostatni kwartał jest zawsze najlepszy.
Teraz dostaliśmy statystyki dotyczące sprzedaży w całym 2019 roku i wreszcie mamy przetasowanie na podium. Zdaniem firmy Counterpoint, miniony rok na pozycji lidera rynku smartfonów zakończył Samsung. Koreański producent dostarczył w tym czasie 296,5 mln smartfonów, czyli tylko nieco więcej niż rok wcześniej (291,8 mln). Taki wynik pozwolił na zagarnięcie przez Koreańczyków 20 proc. smartfonowego tortu.
Drugim największym producentem w 2019 roku był wspomniany Huawei. Chińska firma dostarczyła na rynek 238,5 mln smartfonów, czyli o ponad 33 mln więcej niż rok wcześniej (udział wyniósł 16 proc.). Taki wzrost pozwolił na zostawienie w tyle Apple, które w tym samym czasie zanotowało spory spadek i sprzedało 196,2 mln egzemplarzy (vs. 206,3 w 2018 roku). Amerykanie mają powody do zmartwienia, bo dostarczyli aż o 42,3 mln telefonów mniej niż Huawei, pomimo że jeszcze w 2018 roku ta różnica wynosiła zaledwie 1 mln sztuk (na korzyść Apple).
Counterpoint - wyniki sprzedaży smartfonów za 2019 rok fot. Counterpoint
Tuż za podium uplasowało się Xiaomi ze 124,5 mln sprzedanych smartfonów (w 2018 roku było to 119 mln). Dalej mamy kolejnych chińskich producentów - Oppo (119,8 mln), Vivo (113,7 mln) i Lenovo Group (39,6 mln). Na 8. miejscu znalazło się koreańskie LG z wynikiem 29,2 mln egzemplarzy.
Wszyscy producenci razem wzięci sprzedali w 2019 roku 1,486 mld smartfonów, czyli nieco mniej niż w 2018 roku (1,505 mld). Co ciekawe, bardzo podobne statystki dotyczące zeszłorocznej wyników na rynku smartfonów dostarczyły również firmy Canalys i Strategy Analytics (kolejność producentów na podium jest identyczna).
Counterpoint opublikował również wyniki za czwarty kwartał 2019 roku i te są już zupełnie odmienne. Gdyby pod uwagę wziąć jedynie ostatnie trzy miesiące zeszłego roku, liderem byłoby Apple z wynikiem 72,9 mln sprzedanych iPhone'ów. O włos za amerykańskim producentem uplasował się Samsung dostarczając na rynek dokładnie 70 mln telefonów.
Counterpoint - wyniki sprzedaży w 4. kwartale 2019 roku fot. Counterpoint
Obaj producenci wybijają się na tle reszty, bo trzeci Huawei sprzedał w Q4 jedynie 56 mln inteligentnych komórek. Co ciekawe, to o 3,7 mln mniej niż w identycznym okresie 2018 roku, pomimo że rok do roku firma zanotowała przecież gigantyczny wzrost. Widać więc wyraźnie, że na wyniki sprzedaży mocno wpłynąć musiała wojna handlowa na linii USA - Chiny, w wyniku której Donald Trump zakazał współpracy amerykańskim firmom z dalekowschodnim producentem smartfonów.