Profil Zaufany, to jak czytamy na stronie rządu, "potwierdzony zestaw danych, które jednoznacznie identyfikują jego posiadacza w usługach podmiotów publicznych w internecie." Chodzi o imiona, nazwisko oraz numer PESEL. Profil zaufany może być wykorzystywany do załatwiania spraw w usługach internetowych podmiotów publicznych.
Oznacza to, że logując się z pomocą Profilu Zaufanego, możemy m.in. złożyć zeznanie podatkowe przez internet, uzyskać dostęp do swojej historii recept, a także sprawdzić ubezpieczenia OC, AC i liczbę punktów karnych. Można złożyć wniosek o becikowe, Kartę Dużej Rodziny, wysłać pismo ogólnie do urzędu, wnioski do ZUS, sprawdzić swoje zwolnienie lekarskie i wiele więcej. Profil zaufany działa na poniższych rządowych stronach:
Profil Zaufany można założyć na stronie banku, dzięki czemu logowanie do niego każdorazowo będzie odbywało się przez bank. To może być dodatkowym zabezpieczeniem. Profil obsługują następujące banki:
By założyć Profil Zaufany, należy wejść do swojego serwisu bankowości elektronicznej, znaleźć zakładkę e-Urząd, wybrać opcję "Załóż Profil Zaufany" i postępować zgodnie z poleceniami.
Można zrobić to również na stronie Profilu Zaufanego, do tego jednak należy posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny. Mając go, wchodzimy na wspomnianą stronę, wciskamy "Zarejestruj" i podążamy za instrukcjami.