Elektryczna rewolucja w lotnictwie? Zaprezentowano niezwykły projekt samolotu hybrydowego

Pochodząca z Wielkiej Brytanii firma Electric Aviation Group zaprezentowała projekt samolotu o napędzie "elektryczno-hybrydowym". Będzie to maszyna zdolna pomieścić ponad 70 osób na pokładzie i przelecieć ponad 1200 km na jednym ładowaniu. Projekt powstaje bowiem z myślą o lotach na trasach regionalnych.
Zobacz wideo Oto największy samolot świata. Tak założyciel Microsoftu chce sięgnąć kosmosu

Branża lotnicza już jakiś czas temu zauważyła potrzebę zmiany sposobu napędzania samolotów. Od dziesięcioleci nie nastąpiła bowiem na tym polu praktycznie żadna rewolucja. Statki powietrzne spalają ogromne ilości paliwa i emitują do atmosfery wiele szkodliwych substancji oraz CO2.

Rozwiązaniem mogłoby być zastąpienie silników spalinowych elektrycznymi. Kilka modeli samolotów napędzanych energią elektryczną już zresztą powstało, jednak są to niewielkie, ultralekkie modele przeznaczone dla maksymalnie kilku osób. Teraz zaprezentowano projekt samolotu o napędzie hybrydowo-elektrycznym, który pomieści na pokładzie aż 70 osób.

Electric Aviation Group prezentuje projekt samolotu o innowacyjnym napędzie

Za samolotem nazwanym Hybrid Electric Regional Aircraft (HERA) stoi pochodząca z Wielkiej Brytanii firma Electric Aviation Group (EAG). Projekt zakłada, że maszyna będzie napędzana przez cztery silniki, z czego część napędzana ma być energią elektryczną, a część w sposób hybrydowy (elektryczno-spalinowy). Dokładne dane na ich temat nie zostały jednak niestety dotychczas ujawnione.

HERA ma być pierwszym tak ekologicznym samolotem, który pomieści na pokładzie ponad 70 osób. W momencie premiery samolot będzie mógł pochwalić się zasięgiem na poziomie 800 mil, czyli ok. 1280 km. Będzie to zatem propozycja skierowana do linii lotniczych obsługujących ruch pasażerski, ale głównie na krótszych, regionalnych trasach. Obecnie często korzystają one z maszyn spalinowych o podobnej pojemności i zasięgu, dlatego HERA będzie mógł je zastąpić.

Jak tłumaczy EAG, głównymi zaletami samolotu ma być m.in. cicha praca silników, inteligentny sposób odzyskiwania energii ograniczający czas postoju na lotnisku, możliwość skorzystania z dużej mocy gwarantującej znaczne przyspieszenie na krótkich drogach startowych i możliwość łatwego przekształcenia kabiny pasażerskiej na strefę cargo.

Pierwszy egzemplarz HERA ma być gotowy już w 2028 roku. EAG złożył już 25 wniosków patentowych związanych z budową samolotu. Spodziewa się też stworzyć 25 tys. miejsc pracy w Wielkiej Brytanii.

Co więcej, firma zakłada, że w przyszłości, gdy uda się opracować akumulatory o większej gęstości (gromadzące więcej energii przy podobnej objętości i wadze), samolot HERA będzie mógł być zasilany w całości w sposób elektryczny.