Wielki sukces polskiej gry The Medium na świecie. Koszty produkcji zwróciły się w zaledwie 24 godziny

Gra komputerowa The Medium zarobiła na siebie w zaledwie 24 godziny. Już dobę po premierze sprzedaż tytułu stworzonego przez polskiego producenta Bloober Team pokryła łączne koszty produkcji i marketingu.
Zobacz wideo „Przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę”. 4 kultowe gry sprzed lat [TOPtech]

W ostatnich miesiącach o polskich grach komputerowych na świecie mówiło się głównie w kontekście Cyberpunka 2077. Produkcja CD Projekt RED to jednak niejedyna głośna gra pochodząca z naszego podwórka. Pod koniec stycznia zadebiutowało bowiem The Medium stworzone przez firmę Bloober Team z Krakowa.

The Medium zarobiło na siebie w 24 godziny

Premiera gry miała miejsce w czwartek 28 stycznia, a niedługo później Bloober Team poinformował o pierwszym sukcesie. Przychody ze sprzedaży tytułu po 24 godzinach od jej rozpoczęcia osiągnęły 12 mln dolarów (ok. 44,8 mln zł). Jak podał producent, to kwota większa niż łączny koszt produkcji gry (wliczono w nie koszty wytworzonej technologii, która objęta jest ochroną patentową w USA) oraz kosztów związanych z marketingiem, jakie poniósł Bloober Team.

Prezes firmy, Piotr Babieno nie zdradził, jaką część tej kwoty stanowiły opłaty związane z samą produkcją. Dodał jednak, że część kosztów badawczo-rozwojowych zostało pokrytych przez granty otrzymane od instytucji unijnych jednak za większą część tej kwoty odpowiedzialne są pieniądze ze sprzedaży.

Granty otrzymane od instytucji unijnych oczywiście pomogły w pokryciu części kosztów badawczo-rozwojowych, ale zdecydowanie największy udział w ich pokryciu mają przychody związane ze sprzedażą gry. Liczne i bardzo spolaryzowane oceny recenzentów cieszą nas, ponieważ podkreślają, że udało nam się poruszyć emocje użytkowników. Mimo iż nie jest to gra dla wszystkich, to z pewnością jest jednym z najbardziej emocjonalnych produktów elektronicznej rozrywki. Patrząc na aktualny odbiór przez graczy i specjalistów mamy podstawy sądzić, że The Medium stanie się tytułem kultowym dla wielu graczy

- tłumaczy Piotr Babieno w komunikacie Bloober Team.

 

O grze głośno jest zresztą nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Recenzje produkcji (a wcześniej informacje na jej temat) pojawiają się w wielu branżowych serwisach anglojęzycznych. Jak chwali się producent, sukces gry The Medium pokazał, że Bloober Team jest "jednym z najciekawszych podmiotów w branży gier wideo w Polsce".

Polska gra sukcesem na świecie

Po raz pierwszy o grze dowiedzieliśmy się nieco więcej podczas Inside Xbox w maju 2020 roku, gdy firma zaprezentowała zwiastun produkcji. The Medium to horror rozgrywający się w Krakowie lat 90. XX wieku. Główną bohaterką jest Marianne, która żyje na granicy dwóch światów: śmiertelników i duchowego. Fabuła koncentruje się wokół morderstwa dziecka, które Marianne widzi w wizjach. By odkryć tajemnicę, bohaterka udaje się do opuszczonego przed laty kurortu.

Wydawcą The Medium jest Microsoft, a gra dostępna jest na konsole Xbox Series X/S oraz na komputery PC z Windows. W prace nad grą zaangażowanych było ponad 100 pracowników Bloober Team.

Nietrudno zauważyć, że Bloober Team zawdzięcza sukces m.in. korzystnej umowie z Microsoftem. The Medium w momencie premiery trafiło do GamePassa, a więc do usługi, która daje graczom dostęp do wielu tytułów w ramach jednego, miesięcznego abonamentu. Platforma wspiera w ten sposób nieco mniejsze studia. Można podejrzewać, że dzięki GamePassowi swoich sił w The Medium mogło (i wciąż może) spróbować wielu graczy, którzy nie zdecydowaliby się na zakup "pudełkowej" wersji gry.