Zamawiasz produkt przez internet, a następnie odbierasz go w automacie paczkowym lub w progu mieszkania, prosto z rąk kuriera. Takie zakupy to już dla wielu z nas codzienność, a to generuje gigantyczną liczbę jednorazowych opakowań. Jak podaje InPost, tylko w 2020 roku w Polsce wysłano 640 mln paczek, a w tym roku może być ich jeszcze więcej.
Teraz firma odpowiedzialna za fenomen Paczkomatów wystartowała z nową usługą. Będzie dostarczał produkty zapakowane w ekologiczne, wielorazowe opakowania. Zasada działania będzie bardzo prosta. Sklep pakuje produkt w specjalne opakowania zapewnione przez InPost, kurier dostarcza paczkę do klienta, a ten - po wyjęciu zakupów - oddaje karton w paczkomacie. Na koniec trafia on z powrotem do sklepu, gdzie po dezynfekcji może zostać wykorzystany ponownie.
Więcej o zakupach przez internet znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl
Jak tłumaczy firma, kartony będą oznaczone specjalnym kodem, który - po zeskanowaniu - umożliwi ponowne włożenie ich do paczkomatu. Będą też składać się tak, aby zaoszczędzić miejsce w transporcie do sklepu. Zdaniem Rafała Brzoski, prezesa InPostu, szeroka dostępność Paczkomatów ma sprawić, że taki system faktycznie będzie działać.
Przy obecnym wzroście rynku e-commerce kierunek jest tylko jeden - logistyka musi być nowoczesna, wydajna i jeszcze bardziej ekologiczna. Dlatego wprowadzamy pierwszy w Polsce system wtórnego obiegu opakowań w e-commerce. Opakowania są dostosowane rozmiarem do wysyłanego produktu, aby nie przewozić powietrza. Jako lider rynku wierzymy, że dostępność Paczkomatów InPostu i łatwość ich obsługi umożliwi wprowadzenie prawdziwie efektywnego systemu obrotu opakowaniami zwrotnymi
- mówi Brzoska cytowany w komunikacie firmy.
InPost wylicza, że jedno opakowanie powinno wytrzymać nawet 10-krotne wysłanie produktów do klientów. To z kolei powinno pozwolić na 10-krtone zmniejszenie popytu na opakowania. Karton będzie można oddać do jednego (dowolnego) z 15 tys. Paczkomatów w Polsce w najbardziej dogodnym dla siebie momencie.
InPost chwali się też, że jest pierwszą firmą w Polsce (i być może w Europie), która wprowadza ekologiczne opakowania wielorazowego użytku. Jako pierwsza firma do projektu przystąpi MODIVO, czyli platforma e-commerce spółki eobuwie.pl. Prezes InPostu zaprasza jednak wszystkie zainteresowane sklepy prowadzące sprzedaż w internecie do przyłączenia się do akcji i wysyłania paczek w wielorazowych opakowaniach.
Czy nowy pomysł polskiego giganta faktycznie będzie działał na szeroką skalę? Czas pokaże. Wiele zależy od tego, czy klienci faktycznie będą chcieli zwracać puste opakowania z powrotem do Paczkomatów.