Jak informuje branżowy portal pasazer.com, z opublikowanego sprawozdania finansowego spółki za 2021 rok wynika, że wydatki operacyjne stanowiły 89 mln zł.
Straty w wysokości 81 mln zł, jak zauważa portal, spółka poniosła z powodu odpisu aktualizującego wartość obligacji Skarbu Państwa, wynikającego ze zmiany stóp procentowych. Obligacje, których wartość wynosiła 2,2 mld zł, straciły w rok ok. 4 proc.
"Od 2018 r., a więc od swojego powstania spółka straciła już 243 mln zł" - podaje pasazer.com.
Ze sprawozdania finansowego spółki wynika, że 65 proc. kosztów operacyjnych spółki stanowią wynagrodzenia i składki (59 mln zł). Portal zwraca uwagę, że to o 50 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Jednocześnie zatrudnienie powiększyło się o 236 osób. Pod koniec 2021 roku w biurze spółki w Warszawie pracowało 490 osób. Średnie wynagrodzenie brutto wyniosło 13,2 tys. zł. Sam zarząd zarobił ponad 2 mln zł, natomiast rada nadzorcza 145 tys. zł.
19 proc. (17,2 mln zł) kosztów stanowią usługi obce, jak m.in. doradztwo biznesowe, PR czy wynajem biura.
Centralny Port Komunikacyjny ma być nowym systemem transportowym łączącym transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Głównym punktem będzie Port Lotniczy Solidarność połączony kolejowo z największymi miastami w Polsce. Do 2040 roku CPK ma zapewnić ok. 300 tys. nowych miejsc pracy. Łączny koszt przedsięwzięcia oszacowano na kwotę 34,9 mld zł.
Na początku czerwca wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała zapowiedział, że w przyszłym roku rozpoczną się pierwsze prace budowlane związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Otwarcie największego w Polsce lotniska zaplanowane jest na rok 2027.
Horała mówił w TVN Info, że zakończono już kilka etapów przygotowawczych tej inwestycji, między innymi cały projekt nowego systemu transportowego Polski powiązany z nowym portem lotniczym. Skończone są również inwentaryzacje środowiskowe dla całego obszaru inwestycji.
- Studium ekonomiczne, techniczne i środowiskowe jest w trakcie prac na 1 300 kilometrów. Dosłownie lada moment zakończymy te prace dla odcinka Łódź-Warszawa. Master plan lotniska też jest na ukończeniu, wniosek o decyzję środowiskową tego lata jeszcze złożymy. Kończymy rozmowy z konsorcjum finansującym i będą też inwestorzy kapitałowi - wyjaśniał.