TikTok, Instagram, Spotify, Facebook - wszystkie największe aplikacje opierają się na algorytmach, które decydują o dobrze i kolejności treści, które wyświetlają się na ekranach smartfonów. Między nimi trwa wyścig o to kto stworzy algorytm, który najtrafniej będzie oceniał potrzeby swoich użytkowników. Informacje te są nawet traktowane jako ściśle strzeżone tajemnice handlowe - wyjaśnia BBC.
Nie lada zaskoczeniem jest, więc to, że Chińska Administracja Cyberprzestrzeni (CAC) opublikowała listę z opisami 30 algorytmów - podaje BBC. Wśród nich te należące m.in. do ByteDance - właściciela TikToka, Alibaby - właściciela AliExpress, Tencent - właściciela WeChata, Baidu oraz Netease. Chiński rząd oświadczył także, że lista algorytmów będzie rutynowo aktualizowana w celu ograniczenia nadużywania danych.
Z opublikowanej listy możemy dowiedzieć się m.in. że algorytm Taobao "rekomenduje produkty lub usługi użytkownikom na podstawie ich cyfrowego śladu i historycznych danych wyszukiwania", albo że algorytm ByteDance dla Douyin, chińskiej wersji TikTok mierzy zainteresowanie użytkowników poprzez to, co klikają, komentują, co "lubią" lub czego "nie lubią". Nie są to więc wyjątkowo poufne informacje.
Zhai Wei, dyrektor wykonawczy w Centrum Badań nad Prawem Konkurencji na Wschodniochińskim Uniwersytecie Nauk Politycznych i Prawa, tłumaczył jednak, że przekazane przez największe chińskie przedsiębiorstwa internetowe informacje były "znacznie bardziej szczegółowe niż to, co zostało opublikowane". Wynika to z tego, iż takie dane są bezpośrednio związane z tajemnicami biznesowymi, przez co nie mogły zostać upublicznione.