Oszuści wykorzystują kryzys energetyczny. Wysyłają SMS-y, podszywając się pod dostawców prądu

Kolejna fala oszustw wykorzystuje kryzys energetyczny. Ofiary są straszone rzekomym odłączeniem prądu, w SMS-ach, które mają udawać wiadomości od dostawcy energii. Takie wiadomości należy ignorować i nie klikać w załączone do nich linki.

Sfałszowane SMS-y i maile to już codzienność. Oszuści, próbując wyciągać dane oraz wyłudzać pieniądze, strasząc potencjalne ofiary na różne sposoby. W wiadomościach często znajduje się ostrzeżenie o rzekomej niedopłacie, którą należy uiścić. W ostatnich tygodniach wiele oszustów wykorzystuje do tego celu kryzys energetyczny.

Zobacz wideo Derski: Warto teraz brać umowy za prąd na kilka miesięcy, żeby móc je szybciej zmienić

Fałszywe SMS-y. Oszustwo na odłączenie prądu

Oszuści z nieznanego numeru wysyłają SMS-y, w których podszywają się pod PGE. W treści wiadomości informują, że zaplanowano odłączenie prądu. By uwiarygodnić wiadomość, podana jest konkretna data. Następnie pojawia się prośba o uregulowanie rzekomej należności oraz link. Pod żadnym pozorem nie należy w niego klikać. To odnośnik do sfałszowanej strony, na której można uiścić rzekomą zaległość. Jak informuje portal StrefaBiznesu.pl, kliknięcie link prowadzi do uruchomienia programu szpiegującego, z pomocą którego można ukraść dane kart płatniczych, czy hasła i loginy do bankowości internetowej. 

Ofiary, widząc informację o nieopłaconych rachunkach za prąd, mogą wpadać w panikę, że nie będą mogły oświetlić domu czy ugotować obiadu. Kwoty, które rzekomo mają zapłacić, są zazwyczaj bardzo niskie, co sprawia, że odbiorca, chcąc mieć problem z głowy klika w niebezpieczny link i infekuje swoje urządzenie złośliwym oprogramowaniem

- mówi dla StrefyBiznesu.pl Jolanta Malak, dyrektorka Fortinet w Polsce.

Więcej informacji z kraju i ze świata na stronie głównej Gazeta.pl

Na oszustwo mogą wskazywać ponaglenia do natychmiastowej zapłaty, wykrzykniki, literówki czy błędy ortograficzne. W przypadku podejrzenia oszustwa dobrze zgłosić się do Biura Obsługi Klienta i poinformować o zaistniałej sytuacji.

Więcej o: