Czym są kompetencje przyszłości? "Jak ktoś chce zarabiać dobre pieniądze, to uczy się non stop" [PODCAST]

Rozwój technologii zmienia nasze życie. Jednym z obszarów, w którym te zmiany są coraz bardziej widoczne, jest rynek pracy. Pewne umiejętności odchodzą w zapomnienie, inne stają się kluczowe. Te zmiany są istotne dla każdego, kto myśli o rozwoju kariery zawodowej. Czym tak naprawdę są kompetencje przyszłości? Jak możemy je rozwijać? W nowym odcinku TechnoTerapii rozmawiamy o tym z Łukaszem Komudą, ekspertem rynku pracy oraz członkiem rady Orange Digital Center, programu Fundacji Orange, który skupia bezpłatne projekty rozwijające kompetencji przyszłości.

Technologia nieustannie zmienia nasze życie, a my na tę zmianę bardzo często patrzymy przez pryzmat wydajniejszych komputerów, lepszych smartfonów czy rozwoju sztucznej inteligencji. Wystarczy jednak spojrzeć z nieco dalszej perspektywy, by przekonać się, że technologiczna rewolucja zmieniła w życiu niektórych z nas naprawdę dużo. 

Posłuchaj podcastu Kompetencje przyszłości. Dlaczego są tak ważne i jak można się ich nauczyć? Jakie umiejętności pomogą nam rozwinąć karierę? [TECHNOTERAPIA]

Czy w przyszłości okaże się, że znajomość języka programowania, biegłość w danej technologii, okażą się niewystarczające, by utrzymać pozycję na rynku pracy? O wyzwaniach, które niesie ze sobą konieczność nadążania za technologiczną rewolucją w pracy, rozmawiamy z Łukaszem Komudą, ekspertem rynku pracy oraz członkiem rady Orange Digital Center, programu Fundacji Orange, który skupia bezpłatne projekty rozwijające kompetencji przyszłości.

Nie ma spójnej definicji kompetencji przyszłości. I nie może być, bo w gruncie rzeczy, mamy kilka sposobów patrzenia na to, czego będą potrzebować pracodawcy i pracownicy za 10, 20 czy 30 lat

- tłumaczy gość TechnoTerapii. 

Co, jego zdaniem, może pomóc pracownikom, którzy coraz częściej będą zmuszani "aktualizować" swoje kompetencje zawodowe? 

Mam nadzieję, że rozwinie się doradztwo zawodowe, takie dopasowane do indywidualnych potrzeb, które będzie pomagało identyfikować, jakie mamy braki, które zaraz nam wybuchną w twarz, bo rynek pracy się dynamicznie zmieni

- stwierdził. 

Jak zdobycie kompetencji przyszłości może wpłynąć na nasze zawodowe losy? Nasz rozmówca podaje 

Moja znajoma postanowiła się przebranżowić i zaczęła uczyć się języka programowania. Gdy zaczęła rozsyłać swoje CV, to ostatecznie wylądowała w firmie, która używa innego języka. To, czego się nauczyła, jej się nie przydało. Dlaczego ją zatrudnili? Bo ludzi, którzy znają właściwy język, nie ma. Bo to nowy język. To jedno ze zjawisk, które będzie obejmowało coraz większą grupę pracowników. Z jednej strony będą musieli pilnować, żeby być "na czasie", ale też pracodawca będzie musiał pilnować, by część kadry nie była spóźniona i nie stawiała oporu, trzymając się kurczowo technologii, która jest coraz mniej użyteczna

- stwierdził Łukasz Komuda. - Jeżeli ktoś chce być poszukiwanym pracownikiem w branży IT, zarabiać niezłe pieniądze i mieć perspektywy rozwoju, to uczy się właściwie non stop. Języki programowania potrafią w ciągu 5-10 lat zniknąć. I stać się całkowicie niepotrzebne. 

Daniel Maikowski zauważył, że osoba, o której mówił gość podcastu, otrzymała pracę, chociaż nie miała twardej kompetencji, jaką w tym przypadku była znajomość określonego języka oprogramowania. - Pracodawca coś w niej dostrzegł - stwierdził. 

Łukasz Komuda zauważył, że to idealny przykład tego, jak istotne z punktu widzenia pracodawcy są dziś miękkie kompetencje - zarówno te poznawcze, jak i społeczne:

Kilka miesięcy temu Polski Instytut Ekonomiczny opublikował raport, który dotyczył perspektywy firm na to, jakich kompetencji brakuje dziś pracownikom? Pracodawcy wskazali na pięć kompetencji, których ich zdaniem pracownikom brakuje najbardziej. W kolejności: kreatywność, branżowe kompetencje specjalistyczne, nazwijmy je technicznymi, współpraca z innymi, krytyczne myślenie i rozwiązywanie złożonych problemów. Jak widzimy, kompetencje ścisłe, związane z maszyną, oprogramowaniem, które musimy obsłużyć, są wśród tych kompetencji, ale cztery pozostałe należą do grupy, którą nazwać można poznawczą. 

- Trzeba biec cały czas, by pozostać w miejscu. To brzmi strasznie, ale tylko jeśli przyjmiemy, że tworzymy społeczeństwo i rynek pracy, które po zakończeniu edukacji już nigdy nie chce się niczego uczyć - dodał gość TechnoTerapii. 

Jakie kompetencje będą uznawane za przyszłościowe? Czy zdobyta wiedza wystarczy, by utrzymać się na rynku pracy? Jak rozwijać kompetencje przyszłości? Słuchaj najnowszego odcinka podcastu TechnoTerapia.

----

Łukasz Komuda – ekspert rynku pracy, członek rady Orange Digital Cente, nowego programu Fundacji Orange, który skupia bezpłatne projekty rozwijające kompetencji przyszłości. Absolwent Wydziału Nauk Ekonomicznych UW, ponad 20 lat doświadczenia w roli dziennikarza i redaktora w prasie oraz mediach elektronicznych. Ekspert rynku pracy i redaktor portalu Rynekpracy.org w Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych. Zajmuje się także obszarami demografii, ekonomii społecznej i dyskryminacją na rynku pracy. Od ponad roku – współtwórca podcastu „Ekonomia i cała reszta".

Partnerem odcinka jest Orange Polska.

Więcej o: