Tunel na budowanej trasie Via Carpatia w województwie podkarpackim na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica, drążony będzie przez maszynę TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Maszyna jest przewożona w częściach. Pierwsze dotarły już na miejsce, na plac budowy w Babicy.
Maszyna trafiła do Polski z Hiszpanii na statku, który zadokował w Szczecinie. Stamtąd barkami i pontonami spławiono ją po Odrze do Opola. Cały transport elementów maszyny TBM składa się z czternastu zestawów transportowych podzielonych na trzy konwoje.
Więcej informacji z kraju na stronie głównej Gazeta.pl
Pierwszy wyruszył z Opola 11 listopada i pod Rzeszów dotarł dopiero 29 listopada. W teorii do celu najszybciej byłoby dojechać autostradą A4, droga prowadzi niemal w linii prostej do Rzeszowa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że taki wybór trasy nie jest przypadkowy. Kluczowe były parametry ładunku i konkretnych obiektów na niej, które musiały się ze sobą zgrywać. Całość transportu ma zająć 25 dni.
Drążenie tunelu ma ruszyć w przyszłym roku po tym, jak zostaną dostarczone kolejne części maszyny TBM.
Drugi transport rusza w nocy z piątku 2 na sobotę 3 grudnia. Znów będzie to jeden z największych transportów ostatnich lat, niemal identyczny z tym, który właśnie się zakończył.
Największy element tego transportu (napęd główny maszyny) będzie niewiele węższy, jednak jego waga to około 240 ton
- pisze GDDKiA.
Trzeci konwój, składający się z czterech zestawów, ruszy w styczniu. Będzie to jednak transport znacznie mniejszych części maszyny TBM. Nie będzie on generował utrudnień w ruchu i zostanie podzielony na dwie noce. Wszystkie części maszyny mają być więc na miejscu do końca stycznia.
Zgłoszenie z propozycjami nazwy można było składać do 23 listopada. GDDKiA otrzymało aż 350 propozycji, z których komisja konkursowa wybrała sześć. Do 21 grudnia można pod TYM adresem oddać głos na nazwę dla TBM.