Premiera gry Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna za nami. Next-genowa aktualizacja jednej z najlepszych gier RPG ostatniej dekady pozwala nam po raz kolejny wcielić się w postać Geralta z Rivii - w jeszcze lepszej oprawie audiowizualnej (ray-tracing lub 60 klatek na sekundę), a także z szeregiem nowości i usprawnień, o których więcej możecie przeczytać w naszej recenzji gry.
Choć mogłoby się wydawać, że w trzecią odsłonę Wiedźmina grał już każdy (w końcu niewiele jest gier, które sprzedały się w ponad 30 mln egzemplarzy), to jednak dla części graczy, którzy w 2015 roku na "dorosłego" RPG-a byli po prostu młodzi, będzie to pierwsza okazja, by odwiedzić Novigrad i twierdzę Kaer Morhen, a także spędzić dziesiątki godzin przemierzając na Płotce niebezpieczne trakty Velen.
Historia gier z serii Wiedźmin nie rozpoczęła się jednak ani wczoraj, ani nawet w 2007 r., kiedy to swoją premierę miała pierwsza część trylogii. Studio CD Projekt RED przymiarki do przeniesienia genialnej prozy Andrzeja Sapkowskiego na język gier rozpoczęło znacznie wcześniej. A sam Geralt z Rivii przeszedł bardzo długą drogę od literackiego bohatera do prawdziwej ikony popkultury.
CD Projekt kupił wynajmowany od 20 lat budynek CD Projekt / Twitter
Pierwszym studiem, które próbowało przenieść wiedźmińskie uniwersum na ekrany komputerów, było Metropolis Software. Przygodowa gra akcji opowiadająca o przygodach Geralta z Rivii miała zadebiutować w 1997 roku, ale ostatecznie projekt został anulowany.
Kilka lat później Wiedźminem zainteresował się CD Projekt, wówczas jeszcze nie studio, ale prężnie rozwijający się polski dystrybutor gier wideo, który wydał w Polsce takie produkcje, jak Baldur's Gate I i II oraz Diablo 2.
Zawsze chcieliśmy zrobić swoją grę. Gdy jeździliśmy na targi, do Londynu czy potem do USA, spotykaliśmy Raya Muzykę i Grega Zeschuka, albo rozmawialiśmy z Davidem Perrym z Shiny Entertainment, to zawsze wydawało nam się, że to jest nasz świat
– wspominał po latach Marcin Iwiński, współzałożyciel CD Projektu.
Jego marzenie zaczęło się spełniać w 2002 r., kiedy to swoją działalność rozpoczęło studio CD Projekt RED. "Redzi" praktycznie od razu rozpoczęli prace z Wiedźminem, który w założeniu miał być grą RPG osadzoną w świecie stworzonym przez Andrzeja Sapkowskiego.
To był wielki powrót do literatury Andrzeja Sapkowskiego, którego książki i opowiadania pochłanialiśmy dniami i nocami w czasach licealnych i studenckich. A kiedy okazało się, że prawa do wykorzystania fabuły i stworzenia gry są dostępne, to poczuliśmy się tak, jakbyśmy złapali pana Boga za nogi.
- podkreślił Iwiński.
Budżet Wiedźmina oscylował wokół 20 mln złotych, co wówczas czyniło go najdroższą polską grą w historii. W pracę nad projektem zaangażowano m.in. nominowanego do Oscara Tomasza Bagińskiego, który przygotował intro do gry oraz heavymetalowy zespół Vader (ścieżka dźwiękowa) Rola głównego projektanta przypadła Michałowi Madejowi, a autorem scenariusza był Artur Ganszyniec.
Premiera Wiedźmina miała miejsce w październiku 2007 r., a gra niemalże z miejsca stała się sporym komercyjnym sukcesem. Tylko w ciągu pierwszych trzech dni od premiery sprzedała się w ponad 35 tys. egzemplarzy, ustanawiając rekord otwarcia w polskiej branży gier. Do maja 2011 r. globalna sprzedaż Wiedźmina osiągnęła już 1,87 mln egzemplarzy.
Wiedźmin spotkał się z ciepłym przyjęciem nie tylko w Polsce, ale i na Zachodzie. Choć w USA Geralt z Rivii był wówczas wciąż postacią niemalże anonimową, to jednak zarówno gracze, jak i recenzenci od pierwszego wejrzenia zakochali się w wiedźmińskim uniwersum. Ocena gry w serwisie Metacritic, który agreguje recenzje z najbardziej prestiżowych mediów, wyniosła aż 86/100.
Wiedźmin zebrał również wiele branżowych nagród. Magazyn "CD Action" przyznał mu tytuł gry roku, a serwisy GameSpot, GameSpy i IGN wyróżniły polską produkcję w kategorii najlepsza fabularna gra.
Pierwsza część Wiedźmina była tą najbardziej "kameralną". Akcja gry rozgrywa się głównie w Wyzimie oraz jej okolicach. Poza Białym Wilkiem, w grze spotykamy m.in. czarodziejkę Triss i barda Jaskra, którzy będą odgrywać istotne role w dalszej części trylogii.
Pierwszy Wiedźmin oferował graczom półotwarty świat, a kolejne rozdziały opowieści przenoszą nas do kolejnych lokacji. Postać Geralta obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby. Jeśli chodzi o walkę, to twórcy zaimplementowali tu dość interesującą mechanikę. Do wyboru mamy trzy style walki: silny − do starcia z wyjątkowo odpornymi przeciwnikami, szybki − do walki ze zwinnymi postaciami oraz grupowy − służący do obrony przed grupą wrogów.
Pod względem oprawy audiowizualnej Wiedźmin nie ustępował innym grom z tego okresu, choć dzisiaj nieco "kanciasta" postać Geralta z Rivii może nas już nieco razić. Warto jednak pamiętać, że 15 lat, a tyle przecież minęło od premiery "jedynki", to w świecie gier wideo niemalże epoka.
Pod koniec 2008 r. CD Projekt RED ogłosił rozpoczęcie prac nad wersją Wiedźmina na konsole Xbox 360 i PlayStation 3. Gra Wiedźmin: Powrót Białego Wilka miała powstać we współpracy z francuskim studiem Widescreen Games. Ostatecznie jednak w kwietniu 2009 roku projekt został anulowany - jednym z powodów takiej decyzji był wybuch ogólnoświatowego kryzysu gospodarczego.
Sukces Wiedźmina sprawił, że jeszcze na przełomie 2007 i 2008 roku "Redzi" rozpoczęli pracę nad sequelem. Tym razem gra miała powstać już w oparciu o autorski silnik RED Engine, który oferował takie mechaniki, jak dynamiczne cienie, czy zmienne pory dnia.
Reżyserem oraz głównym projektantem gry został Adam Badowski, który również w kolejnych latach będzie odgrywał kluczową rolę w studiu CD Projekt RED. Za scenariusz odpowiadał Sebastian Stępień, a ścieżkę dźwiękową przygotowali Adam Skorupa oraz Krzysztof Wierzynkiewicz.
Premiera gry Wiedźmin: Zabójcy Królów, której budżet przekroczył 30 mln złotych, miała miejsce 17 maja 2011 roku. Podobnie jak poprzednia odsłona serii, gra zadebiutowała jedynie w wersji na PC. Dopiero rok później ukazała się wersja na konsolę Xbox 360.
Wiedźmin 2 nie tylko powtórzył sukces swojego poprzednika, ale wręcz go przebił - i to na wszystkich możliwych poziomach. Premierę gry poprzedziła niespotykana wcześniej na polskim rynku kampania marketingowa, a tylko do końca 2011 roku jej sprzedaż osiągnęła 1,1 mln egzemplarzy. Był to jednak dopiero początek, bo we wrześniu 2014 roku CD Projekt poinformował o 8 milionach sprzedanych egzemplarzach Wiedźmina 2.
Gra zdobyła również szereg nagród - w sumie ponad 50. Podczas gali European Games Awards Wiedźmin 2 zwyciężył w sześciu kategoriach (najlepsza gra roku, najlepsze uniwersum, najlepsza grafika, najlepszy design, najlepszy design postaci i najlepsza edycja specjalna).
Tym razem akcja gry przeniosła nas do Temerii. Na skutek niefortunnego zbiegu okoliczności Geralt z Rivii zostaje oskarżony o zabójstwo króla Foltesta. Wiedźmin musi udowodnić swoją niewinność i schwytać osobę odpowiedzialną za śmierć króla.
Na swojej drodze Geralt po raz kolejny spotyka czarodziejkę Triss Merigold i barda Jaskra, a także szereg innych postaci znanych z twórczości Andrzeja Sapkowskiego, takich jak choćby krasnolud Zoltan Chivay.
Podobnie jak w pierwszej części serii, rozgrywkę obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby. Świat gry nadal jest jedynie półotwarty, choć daje nam znacznie większą swobodę eksploracji niż w przypadku pierwszej odsłony.
Jednym z kluczowych elementów Zabójców Królów są wybory moralne podejmowane przez gracza w toku rozgrywki. Mają one niebagatelny wpływ na relacje Geralta z innymi postaciami, jak i na losy Temerii. Wystarczy wspomnieć, że gra oferuje aż szesnaście możliwych zakończeń.
Gdy CD Projekt RED zaczynał prace nad trzecią częścią Wiedźmina, był już studiem o ugruntowanej pozycji w branży gier - nie tylko w Polsce, ale i na Zachodzie. Jednak to dopiero Dziki Gon miał wprowadzić warszawskiego dewelopera do gamingowej ekstraklasy.
Wiedźmin 3 był też bez wątpienia najbardziej ambitnym projektem w dotychczasowej historii studia. Koszt produkcji przekroczył 300 milionów zł, a łącznie w prace nad grą zaangażowane było ponad 1500 osób. Po raz pierwszy gra została publicznie zaprezentowana na targach E3 w 2013 roku.
Premiera Dzikiego Gonu odbyła się 19 maja 2015 roku. Gra debiutowała równocześnie na konsolach Xbox One, PlayStation 4 oraz na PC - i to w aż 15 wersjach językowych.
Krzyczałem do kolegów: "Już jest! Już jest! Pierwsza recenzja!" Otworzyłem link i zobaczyłem 10/10. W całym studiu było bardzo głośno, wszyscy skakaliśmy na siebie. To był wspaniały moment, ponieważ wiedzieliśmy o błędach. Oni widzieli jednak w grze coś więcej, nie tylko samą grę. Dla wszystkich pracujących w CD PROJEKT RED to było najważniejsze: stworzyć coś unikatowego, coś znaczącego więcej niż gra
– wspominał Konrad Tomaszkiewicz, który pracował wówczas jako Game Director w CD Projekt RED.
Wiedźmin 3 zebrał fenomenalne recenzje i niemal z miejsca został okrzyknięty jednym z najlepszych RPG-ów ostatnich lat. Wystarczy rzut oka na ocenę gry w serwisie Metacritic, która wynosi aż 92/100.
Te znakomite oceny przełożyły się również na sprzedaż, która przekroczyła najśmielsze oczekiwania twórców. Tylko w ciągu sześciu tygodni od premiery na całym świecie sprzedano ponad 6 mln egzemplarzy Wiedźmina 3.
To był dopiero początek, a sprzedaż gry utrzymywała się na znakomitym poziomie również w kolejnych latach. 14 kwietnia 2022 roku CD Projekt poinformował, że Wiedźmin 3 znalazł już ponad 40 mln nabywców - jest niewiele gier, które mogą pochwalić się podobnym wynikiem.
Grafika promocyjna z gry Wiedźmin 3: Dziki Gon Materiały promocyjne CDPR
Dziki Gon zebrał również szereg branżowych nagród, w tym 5 statuetek Golden Joysticks Awards 2015 i dwie nagrody The Game Awards 2015. Nagrodę otrzymało też studio CD Projekt RED, które zostało uznane za Dewelopera Roku 2015.
Równie dobrze, co sama gra ocenione zostały też dwa dodatki fabularne do Dzikiego Gonu - Serce z Kamienia (premiera w październiku 2016 roku) oraz Krew i Wino (maj 2016 roku).
Wiedźmin 3 powstał w oparciu o kolejną generację autorskiego silnika CD Projektu - REDengine 3. W grze wykorzystano takie technologie jak SpeedTree, PsyhX czy Nvidia HairWorks. Twórcy od podstaw przebudowali sztuczną inteligencję przeciwników, a sam Geralt otrzymał nowe animacje.
Dziki Gon był też pierwszą grą CD Projektu oferującą w pełni otwarty świat - trzydzieści razy większy niż w przypadku Wiedźmina 2. W toku rozgrywki odwiedzimy m.in. Velen, Novigrad, Oxenfurt, Wyspy Skellige czy Kaer Morhen.
Jeśli chodzi o fabułę gry, to ta koncentruje się wokół trzech postaci - Geralta, czarodziejki Yennefer, która była nieobecna w poprzednich odsłonach, a w uniwersum Sapkowskiego pełni kluczową rolę, a także księżniczki Ciri, z którą Białego Wilka łączy niemalże rodzinna więź.
Grafika promocyjna z gry Wiedźmin 3: Dziki Gon Materiały promocyjne CDPR
Podobnie jak w przypadku Wiedźmina 2, również i tu ważną rolę pełnią wybory moralne podejmowane przez gracza. Wiedźmin 3 jest też bez wątpienia najbardziej dojrzałą historią opowiedzianą przez CD Projekt, a niektóre questy (np. ten z Krwawym Baronem) na zawsze zapisały się w historii gier wideo.
Choć Wiedźmin 3 stanowi zamknięcie trylogii gier opowiadających o losach Geralta z Rivii, to jednak nie kończy definitywnie przygody studia CD Projekt RED z wiedźmińskim uniwersum.
W październiku br. studio CD Projekt RED ogłosiło rozpoczęcie prac nad siedmioma nowymi grami, w tym aż pięcioma osadzonymi w świecie stworzonym przez Andrzeja Sapkowskiego.
Pod nazwą Polaris skrywa się nowa pełnoprawna wiedźmińska trylogia. Nie wiemy dziś, czy i w jaki sposób będzie ona nawiązywać do przygód Geralta z Rivii. Wiemy natomiast, że CD Projekt zamierza wydać ją w 6-letnim cyklu, licząc od premiery pierwszej odsłony.
CD Projekt - strategia CD Projekt
Poza tym CDR szykuje również remake pierwszej części Wiedźmina (projekt Canis Majoris). Gra ma zostać stworzona na silniku Unreal Engine 5 przez zewnętrzne studio Fool's Theory, w skład którego wchodzą osoby pracujące wcześniej przy Wiedźminie 2 i Wiedźminie 3.
Kolejny projekt, czyli Syriusz, skrywa inną wiedźmińską grę. Zostanie ona przygotowana przez studio The Molasses Flood, które w 2021 roku zostało przejęte przez CD Projekt.
Gra będzie dziać się w wiedźmińskim uniwersum, ale będzie różnić się od naszych dotychczasowych produkcji z uwagi na fakt, że jest skierowana do znacznie szerszej grupy odbiorców. Syriusz zaoferuje graczom rozgrywkę zarówno jednoosobową, jak i w trybie multiplayer
- wyjaśniał podczas prezentacji strategii Adam Kiciński, prezes CD Projektu.