Nokia zrywa z prehistorią. Zmienia logo. Ale to nie ta, z której dzwonisz. "Kojarzono nas ze smartfonami"

Nokia, jedna z największych firm telekomunikacyjnych świata, zmienia logo. To ważna zmiana, bo symbolicznie kończy jeden z najważniejszych etapów w historii całej branży.

Nokia zmienia logo. Nie ta Nokia, której smartfony znaleźć można w sklepach. Ale ta Nokia, która produkowała sprzęt telekomunikacyjny zanim ktokolwiek wypowiedział nazwy "Android" czy "iPhone". Spółka przez lata używała charakterystycznych, bardzo wyrazistych liter w kolorze niebieskim.

Zobacz wideo Jeden krok do przodu i dwa kroki wstecz. Surface Laptop 5 to sprzęt pełen sprzeczności [TOPtech]

Nokia nie chce się kojarzyć ze smartfonami

Fińska spółka chce się jednak odciąć od prehistorii. Od czasu sprzedaży działu telefonów komórkowych minęła już bowiem niemal dekada. Prawa do tej części przedsiębiorstwa nabył Microsoft, ale po jego serii Lumia, podobnie jak po Windows Phone, pozostało tylko wspomnienie. 

Szef Nokii Pekka Lundmark tłumaczy, że firma od dawna ma inny profil - Wciąż kojarzono nas ze smartfonami, a dzisiaj jesteśmy firmą technologii biznesowych - wyjaśnia. Spółka produkuje sprzęt dla infrastruktury komórkowej, w tym w standardzie 5G. 

- Dostrzegamy potencjał transformacji cyfrowej, która może przekształcić biznes, przemysł i społeczeństwo, dając możliwość znacznego zwiększenia produktywności, zrównoważonego rozwoju i dostępności. Nasza wiodąca na rynku technologia sieci krytycznych jest coraz bardziej potrzebna klientom i partnerom w każdej branży - mówi.

Widzimy przyszłość, w której sieci przekraczają granice łączenia ludzi i rzeczy. Są one adaptowalne, autonomiczne i wykorzystywane w miarę potrzeb. Są to sieci, które czują, myślą i działają oraz maksymalizują możliwości cyfryzacji

- dodaje szef koncernu.

Nokia, Microsoft i Lumia. Krótka historia nieudanej rewolucji

W 2014 roku Microsoft dokonała przejęcia filii fińskiej firmy Nokia za ponad 5 miliardów dolarów. To połączenie pozwoliło Microsoftowi stać się jednym z najważniejszych producentów na rynku smartfonów. Przejęcie umożliwiło Microsoftowi wprowadzenie na rynek wehikułu, które dałoby klientom unikalny dostęp do aplikacji i produktów Microsoftu.

W 2013 r. udziały Windows Phone w rynku smartfonów osiągnęły 3,6 procent. Tego skromnego kawałka tortu nie udało się jednak powiększyć. W 2017 roku podjęto decyzję o zaniechaniu dalszego rozwoju platformy. 

- Bardzo się staraliśmy, aby pobudzić rozwój aplikacji przez deweloperów. Płaciliśmy nawet za pisanie oprogramowania, ale baza użytkowników jest zbyt mała dla większości firm, aby inwestować w ten projekt - tłumaczył Joe Belfior, uznawany za "ojca" Windows Phone. Ostatnią łatkę do swojego mobilnego systemu Microsoft wydał w grudniu 2019 roku.

Więcej informacji technologicznych na stronie głównej Gazeta.pl

Więcej o: