W drugiej połowie stycznia TikTok zapowiedział nową politykę, zgodnie z którą portal będzie sprawdzał, czy dane konto jest powiązane z rządem oraz będzie informował użytkowników, co to oznacza. Rozwiązanie to było testowane już w Ukrainie, Białorusi i Rosji, a w ostatnim czasie zostało wdrożone w Polsce.
TikTokowe konto Bądźmy Razem otrzymało tag "Polskie media państwowe". Nie jest to tajemnicą - nazwa TVP pojawia się w identyfikatorze profilu, tj. @baddzmyrazem.tvp. Logo państwowego nadawcy znajduje się także na zdjęciu profilowym konta.
Jednakże według TikToka samo to, że profil należy do państwowej telewizji, nie oznacza automatycznie przyznania takiej etykiety. Organizacje finansowane przez państwo zgodnie z zasadami mogą zachować niezależność redakcyjną. Pod uwagę brany jest bowiem nie tylko "fakt finansowania przez rząd, ale również dowody obiektywności, takie jak ustalone procesy i zabezpieczenia, wspierające niezależność redakcyjną". Biorąc pod uwagę propagandową działalność TVP pod rządami PiS, oznaczenie konta telewizji państwowej nie powinno dziwić.
Więcej informacji z kraju na stronie głównej Gazeta.pl
Co idzie za takim oznaczeniem? Wystarczy w nie kliknąć, by naszym oczom ukazała się informacje, że "Rząd kontroluje treści reporterskie na tym koncie". TikTok pozwala z tego miejsca przejść bezpośrednio do regulaminu, w którym wszystko jest wyjaśnione.
"Dodajemy etykiety do niektórych kont, aby zapewnić dodatkowy kontekst lub dostęp do rzetelnych informacji na tematy obywatelskie, takie jak zdrowie publiczne i wybory. 'Media państwowe' to etykieta, która zachęca widzów do zastanowienia się, z jakiego źródła pochodzą dane informacje. Jest ona wyświetlana przy treściach należących do organizacji medialnych, których decyzje redakcyjne są kontrolowane przez rząd" - czytamy.
TikTok wyjaśnia również, co robić, gdy zobaczymy taką etykietę:
Oznaczenia kont powiązanych z rządem wprowadzono 18 stycznia w 40 krajach. Przyznanie etykiety jednak trochę trwa, ze względu na konieczność zweryfikowania informacji do tego potrzebnych. TikTok wyjaśnia, że w tym celu współpracuje z "niezależnymi, zaufanymi ekspertami w celu ustalenia, czy organizacja może podlegać redakcyjnej kontroli rządu".
Pod uwagę brane są takie informacje jak: misja i cele organizacji medialnej, źródła finansowania, struktura właścicielka, wytyczne redakcyjne, zespół redakcyjny i kierownictwo oraz zarząd. Uwzględniane są też inne rodzaje wpływu wywieranego przez rząd, w tym kontrola nad tworzeniem i dystrybucją treści - zapewnia TikTok. Po więcej informacji nt. metodologii TikTok odsyła pod TEN ADRES.