Cyfrowy Polsat ukarany przez UOKiK. Włączał usługi bez zgody. Teraz będzie musiał zwrócić pieniądze

UOKiK uznał, że włączanie dodatkowych usług bez wyraźnej zgody klientów jest działaniem na niekorzyść konsumenta. Teraz Cyfrowy Polsat będzie musiał zwrócić swoim klientom wszystkie opłaty, które zdaniem urzędu były pobierane bezzasadnie. Firma będzie też musiała ponownie rozpatrzyć złożone już reklamacje.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zajął się konkretnie sprawą dwóch usług Cyfrowego Polsatu - "Ochrona Internetu" (program antywirusowy) oraz "Serwis Ipla 3 z 3" (odtwarzanie materiałów na wielu urządzeniach). Jak ustalił państwowy organ, operator dorzucał jedną lub obie usługi do większości swoich ofert promocyjnych i nie pytał swoich klientów o zgodę na ich aktywowanie. Były one też dodawane przy niektórych zmianach warunków wcześniejszych umów.

Zobacz wideo OnePlus 11, czyli wielki powrót dawnego zabójcy flagowców. Czy na pewno? [TOPtech]

UOKiK: Cyfrowy Polsat włączał usługi bez zgody klientów

Klienci nie mieli też możliwości rezygnacji z dodatkowych usług na etapie zawierania umowy, ale dopiero po jej podpisaniu. Po zakończeniu okresu promocyjnego Cyfrowy Polsat automatycznie przedłużał ich działanie. Konsumenci, którzy w porę nie zorientowali się, że mają włączone dodatkowe opcje, musieli uiścić ze nie opłaty. Prezes UOKiK uznał, że było to działanie niezgodne z prawem, a operator powinien był zapytać każdego klienta o zgodę na aktywację dodatkowej usługi i to najpóźniej w momencie podpisania umowy.

"Konsumenci powinni mieć rzeczywistą możliwość wyboru i oceny, czy dana usługa jest im potrzebna i czy chcą ponosić koszty związane z jej uruchomieniem. Opłaty wykraczające poza uzgodnione świadczenie główne, w przypadku Cyfrowego Polsatu poza abonament za usługę dostępu do internetu, muszą zostać przez konsumentów jasno i wyraźnie zaakceptowane najpóźniej w chwili zawierania umowy" - wyjaśnił Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK w komunikacie urzędu.

Teraz Cyfrowy Polsat będzie musiał poinformować o decyzji UOKiKu swoich klientów (indywidualnie, na stronie internetowej oraz na Facebooku i Twitterze) i zaproponować rekompensatę. Chodzi o zwrot opłat z trzech pierwszych faktur, o ile dany klient zrezygnował z dodatkowych usług przed otrzymaniem czwartej takiej faktury. Dodatkowo Cyfrowy Polsat będzie musiał ponownie rozpatrzyć i uwzględnić złożone do tej pory reklamacje, niezależnie od tego, czy zostały złożone przez obecnych, czy by klientów. UOKiK dodał, że w ostatnich latach prowadził już wiele spraw dotyczących aktywowania dodatkowych usług bez zgody klientów (przeciwko UPC, Netii, P4 (operator Play), Orange Polska, a aktualnie rozpatruje sprawę Vectry) i przypomina, że jest to działanie niezgodne z ustawy o prawach konsumenta.

Więcej o: