Amazon pozwany za usługę Prime. Komisja mówi o milionach oszukanych. "Więzili ludzi w subskrypcjach"

Federalna Komisja Handlu USA pozwała firmę Amazon za nakłanianie klientów do zarejestrowania się w usłudze odnawialnej usłudze Prime, by następnie "uwięzić ludzi w powtarzających się subskrypcjach". To kolejny cios, który Amazonowi zadała komisja.

"Amazon świadomie oszukał miliony konsumentów, aby nieświadomie zarejestrowali się w Amazon Prime" - ogłosiła Federalna Komisja Handlu Stanów Zjednoczonych, która złożyła pozew do sądu federalnego w Seattle. Komisja zarzuca spółce, że używała "manipulujących, przymusowych lub zwodniczych projektów interfejsu użytkownika, aby nakłonić konsumentów do zarejestrowania się w automatycznym odnawianiu subskrypcji Prime" - podkreśliła komisja. Dodała, że domaga się nałożenia kar i nakazu sądowego, aby zapobiec przyszłym naruszeniom - pisze Agencja Reutera.

Zobacz wideo Te wynalazki zna cały świat. Wiedziałeś, że są dziełem Polaków? [TOPtech]

"Amazon uwięził ludzi w powtarzających się subskrypcjach bez ich zgody"

W pozwie stwierdzono, że pod znaczną presją ze strony komisji spółka Amazon ułatwiła w kwietniu br. proces anulowania subskrypcji, ale "wciąż dochodzi do naruszeń". Komisja wskazała, że anulowanie subskrypcji "wymaga pięciu kliknięć na komputerze i sześciu na telefonie komórkowym". - Amazon oszukał i uwięził ludzi w powtarzających się subskrypcjach bez ich zgody, co nie tylko frustrowało użytkowników, ale także kosztowało ich znaczne pieniądze - powiedziała w oświadczeniu przewodnicząca komisji Lina Khan, cytowana za Agencją Reutera.

Amerykańska Federalna Komisja Handlu, która bada stosowany w Amazon Prime proces anulowania subskrypcji, wskazała, że jest to największy na świecie program subskrypcyjny, który generuje 25 mld dolarów przychodów rocznie. W USA użytkownicy płacą za usługę 139 dolarów rocznie. Prime ma na całym świecie ponad 200 mln członków. "Jednym z głównych celów biznesowych Amazona i głównym celem biznesowym Prime jest zwiększenie liczby abonentów" - oceniła amerykańska komisja handlu.

Amazon zawarł ugodę i zapłaci karę za szpiegowanie klientów

To kolejny cios dla Amazona. 31 maja Federalna Komisja Handlu powiadomiła o zawarciu ugody w sprawie, którą wszczęła przeciwko Amazonowi. Zarzuty dotyczyły szpiegowania klientów. Na mocy ugody Amazon ma zapłacić grzywnę w wysokości 25 mln dolarów, oddać klientom 5,8 mln dolarów w formie zwrotów oraz usunąć nielegalnie zebrane dane z pomocą systemu kamer Ring i asystenta domowego Alexa.

Biuro prasowe Amazona przesłało do naszej redakcji oświadczenie na temat konfliktu z Komisją. Przytaczamy je w całości:

Zarzuty Federalnej Komisji Handlu (FTC) są niezgodne z faktami i przepisami prawa. W rzeczywistości klienci doceniają Prime, a usługa została tak zaprojektowana, by zarówno rejestracja, jak i anulowanie subskrypcji było jasne i proste.

Podobnie jak w przypadku wszystkich naszych produktów i usług, nieustannie słuchamy opinii klientów i staramy się odpowiadać na ich oczekiwania. Jednocześnie z niecierpliwością czekamy na wyjaśnienie faktów w tej sprawie.

Uważamy również za niepokojące, że Federalna Komisja Handlu (FTC) ogłosiła ten pozew bez uprzedniego powiadomienia, mimo trwających między nami rozmów, których celem było upewnienie się, że przedstawiciele komisji rozumieją fakty, kontekst i kwestie prawne. Ponadto, ogłoszenie pozwu nastąpiło zanim byliśmy w stanie rozpocząć dialog z samymi Komisarzami. Pomimo braku tego standardowego postępowania, czekamy na udowodnienie naszych racji w sądzie.

Więcej o: