6 wskazówek jak założyć dobry startup

Moda na startupy powoduje, że o ich założeniu myśli coraz więcej osób. Co zrobić, żeby zamiast złotego interesu nie wylądować z długami?

1. Zbadaj rynek

Kiedy już wpadnie ci do głowy genialny pomysł, warto sprawdzić... czy rzeczywiście jest taki genialny. Pamiętaj: nie zawsze to, co tobie wydaje się oryginalne, może być oryginalne dla innych. A to właśnie od odbiorców będzie zależał sukces twojego startupu. Zanim ruszysz dalej, sprawdź, czy gdzieś w Polsce nie działa podobna firma, czy ktoś inny nie świadczy podobnej usługi używając podobnej nazwy. Prześledź też rynkowe trendy i nisze, sprawdź, czy twój pomysł zaspokoi jakąś społeczną potrzebę. Poczytaj fora internetowe, media społecznościowe, zrób ankietę wśród setki znajomych z Facebooka. W końcu mogą ci się do czegoś przydać...

2. Zbuduj bazę kontaktów

Tak naprawdę już ją posiadasz, tyle że o tym nie wiesz. Sporządź listę kontaktów ze skrzynki mailowej i profili w mediach społecznościowych. Bo „kontakty” oznaczają w tym wypadku każdą osobę, którą możesz poinformować o twoim startupie i zaprosić do współpracy. Najbardziej cenni są oczywiście piarowcy, marketingowcy, dziennikarze, blogerzy, biznesmeni. To do nich na początku skierujesz pierwszego maila, którym będziesz chciał zainteresować świat swoim pomysłem. Jest spora szansa, że nie tylko staną się twoimi pierwszymi klientami, ale także przekażą wieści o twoim genialnym startupie w świat.

3. Zbuduj postać w social mediach

Portale społecznościowe nie są tylko po to, by marnować czas, grając w gry i podglądając zdjęcia znajomych. Facebook, Twitter, a szczególnie LinkedIn dają bardzo wiele możliwości, by już przed startem firmy zbudować pod nią żyzny grunt. W social mediach bądź więc aktywny, pozytywny i interesujący. Informuj o tym, co może zainspirować innych. Spraw, że będziesz kojarzony z branżą, w której znajdzie się twój startup. Dobrym pomysłem jest też stworzenie bloga poświęconego własnej dziedzinie i wyspecjalizowanie się w niej. W przyszłości, jako „gwiazda social mediów” łatwiej przekonasz potencjalnych klientów do tego, że twój startup jest godny uwagi.

4. Znajdź pieniądze

Założenie startupu kosztuje. Możesz skorzystać z usług inkubatora przedsiębiorczości. Wsparcie finansowe możesz też znaleźć w urzędach pracy, które oferują dofinansowanie dla działalności gospodarczej (jednak beneficjenci muszą spełniać kilka warunków, m.in. nie otrzymywać wynagrodzenia za jakąkolwiek pracę przez 12 miesięcy przed przyznaniem dofinansowania). Warto poszukać wsparcia wśród tzw. aniołów biznesu, skupionych w kilku stowarzyszeniach i firmach. O dofinansowanie dla startupu można się również postarać składając wniosek w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. To jeden z największych „inwestorów” w rozwój początkujących przedsiębiorstw w Polsce. W latach 2008-2013 złożono w ramach funduszu ponad 24 tys. wniosków, w średniej kwocie ponad 544 tys. zł. Unia Europejska dofinansowała ponad 5,9 tys. projektów.

5. Zbuduj zespół

Niezwykle ważne, z kim będziesz pracował. Bo możesz być pewny, że sam nie zdołasz ogarnąć wszystkiego. Niezwykle istotne jest więc zbudowanie wokół siebie zespołu ludzi, którym będziesz mógł zaufać, i którzy będą mogli zaufać tobie. Początki każdego startupu łączą się z przejściowymi trudnościami, chaosem, brakami w finansach i kiepską organizacją pracy. Twój zespół powinien się więc składać z pasjonatów, dla których nie liczy się tylko zysk, ale przede wszystkim – cierpliwa praca na sukces. Własny i firmy.

6. Przetestuj pomysł

Jeśli masz już pomysł, pieniądze i ludzi, zrób mały eksperyment. Chodzi o to, by w praktyce sprawdzić, jak działa twoja firma, czy pomysł znajduje uznanie odbiorców, i czy twoi pracownicy radzą sobie w trudnych warunkach. Jak? Np. proponując klientowi skorzystanie z twoich usług za darmo. Dzięki temu sprawdzisz, czy pomysł teoretyczny sprawdza się w praktyce. Zanim zaczniesz działać profesjonalnie zdążysz jeszcze wprowadzić poprawki.