Jak być jeszcze lepszym w tym, co się robi

Sprawa dotyczy przedsiębiorców. A konkretnie tej grupy, która cierpi na chroniczny brak czasu i nie może zrozumieć, jakim cudem nigdy nie wyrabia się z pracą.

Jeśli jesteś jedną z tych osób, które mimo szczerych chęci przegrywają z rzeczywistością, to mamy dla ciebie kilka wskazówek, które pomogą zapanować nad chaosem, w którym przyszło ci żyć ostatnimi czasy.

Zaryzykuj, może być już tylko lepiej.

Zapisuj dzienne cele do zrealizowania (i zrób harmonogram)

Warto zapisywać cele na dany dzień. Doświadczeni przedsiębiorcy chętnie korzystają z różnych wersji tego sposobu. Jedni zapisują ogólny cel dnia, a przed snem potwierdzają jego realizację. Inni układają dość szczegółowy plan dnia, który realizują krok po kroku. Warto wiedzieć, że spisanie listy zadań do realizacji zwiększa prawdopodobieństwo ich wykonania oraz szanse na to, że właśnie na nich się skupimy (tak samo działa np. lista zakupów, dzięki której unikamy kupowania niepotrzebnych rzeczy).
Dobrze też zrobić harmonogram dnia, dzieląc czas na konkretne działania. Przykładowo wyznaczając sztywne godziny na sprawdzanie poczty upraszczamy sobie życie i koncentrujemy się na rzeczach ważnych.

Redukuj liczbę i czas spotkań

Czas przeznaczony na spotkania i narady można spędzić bardziej pożytecznie. Każdego ranka warto poświęcić kilka minut na zastanowienie się, które z nich można skrócić, które odwołać, a które zamienić na krótką rozmowę telefoniczną. Taka zamiana może się okazać pożyteczna dla wszystkich, a zaoszczędzony czas można wykorzystać na inne zadania.

Nie bój się łączyć spaceru z burzą mózgów

Wielu ekspertów radzi, by nad problemami zastanawiać się w czasie spaceru. Podobno nawet krótka przechadzka po pokoju pomaga znaleźć rozwiązanie gryzących problemów. A co jeśli połączyć to z burzą mózgów? Taki spacer nie dość, że pozwala na mniej formalną i ożywczą atmosferę, to jeszcze jest korzystny dla zdrowia.

Ogranicz bałagan

Co prawda bałagan na biurku jest raczej normalny w przypadku osób kreatywnych i pomysłowych, to jednak jego nadmiar nie sprzyja produktywności i dotrzymywaniu terminów. W stosie papierów i innych rzeczy łatwo bowiem coś przegapić (a to rodzi stres i opóźnia reakcje). Przy czym ograniczając bałagan nie ograniczajmy się tylko do fizycznego biurka – to samo dotyczy komputera czy katalogów sieciowych. Porządek jest szczególnie ważny, gdy pracujemy w chmurze – warto wtedy nakreślić sobie jasne kryteria co i gdzie trafia. Niby rzecz oczywista, a wiele osób o tym zapomina.

Nie bój się robienia kawy i wyrzucania śmieci

Dla wielu z nas bycie szefem oznacza, że ma się kogoś od robienia kawy. Tymczasem wielu przedsiębiorców, szczególnie w startupach, docenia rolę tak prostych czynności jak parzenie kawy, wyrzucanie śmieci czy zmywanie. Po pierwsze, integruje to z zespołem w sposób zupełnie naturalny, a po drugie, pozwala na odświeżenie umysłu.

Zawsze znajdź czas wolny

To akurat rada z gatunku tych oczywistych, ale wbrew pozorom wielu świeżo upieczonych przedsiębiorców zapomina o tym, że czasem trzeba po prostu odpocząć. A odpoczynek oznacza całkowite odłączenie się od pracy. Najlepszym czasem na to jest oczywiście noc lub weekend. I właśnie wtedy warto wyłączyć telefon, aby nie przychodziły żadne powiadomienia, zamknąć firmową pocztę, komputer i poświęć się temu, co sprawia nam przyjemność (a nie jest związane z firmą) lub po prostu jest pożyteczne w domu. Bez odpoczynku łatwo o wypalenie, a więc gorsze wyniki.