8 cech które zrobią z ciebie dobrego szefa

Dobry szef musi osiągać wyniki, ale niekoniecznie kosztem życia prywatnego pracowników. Najlepsi szefowie są liderami, nie poganiaczami. Sprawdź, czy twoje cechy i zachowania świadczą o tym, że jesteś dobrym kierownikiem.

Niemal każdy, kto zajmuje kierownicze stanowisko pyta czasem sam siebie, czy jest dobrym szefem. Szuka też sposobu na to, by to sprawdzić. Najlepszym sposobem nie będą jednak ankiety wśród pracowników, ale przyjrzenie się własnym działaniom. Z doświadczeń innych można bowiem wyciągnąć cechy i działania, które cechują dobrych (i skutecznych) szefów.

Nie musisz być we wszystkim najlepszy
Po pierwsze, dobry szef umie schować swoje ego do kieszeni. Ta cecha, która wyróżniała dobrych władców, wyróżnia i dobrych menedżerów. Jeżeli potrafisz zatrudniać pracowników, którzy mają większą wiedzę i umiejętności od ciebie, to znak, że jesteś na dobrej drodze. Szczególnie, jeżeli potrafisz też słuchać tego, co mają do powiedzenia.

Nie otaczaj się pochlebcami
Po drugie, dobry menedżer ceni sobie informację zwrotną. Pyta o nią, domaga się sugestii i co więcej - korzysta z nich. Po co bowiem pytać o nie, gdy się z nich nie korzysta? To tylko strata czasu. Ważne też, by nie otaczać się pochlebcami - pochlebna informacja zwrotna jest miła, ale niekoniecznie prawdziwa. I zaciemnia obraz działania firmy.

Niech twoi pracownicy mają jasno postawione cele i zadania
Po trzecie, dobry szef jest transparentny. Po co posługiwać się intrygami, skoro można przejrzyście o wszystkim informować i działać w sposób jawny? Pracownicy z pewnością docenią jasne zasady awansu, nagród czy. zwolnienia. Kiedy reguły są jawne – każdy wie w co gra i za kim idzie.

Dobry szef potrafi zainspirować i zmotywować pracownika
Po czwarte, najlepszych menedżerów wyróżnia charyzma i umiejętność inspirowania pracowników swoim przykładem. To tak oczywiste, że aż jest truizmem, ale jeżeli coś działa od tysiącleci, to będzie działać również w twojej firmie. Ludzie chętnie idą za kimś, kto umie pokazać jak trzeba coś zrobić i umie nagradzać, gdy coś jest zrobione dobrze.

Doceniaj i nagradzaj ale sprawiedliwie
Po piąte więc, dobry menedżer umie chwalić swoich pracowników. Nie tylko chwalić, ale też nagradzać. I nie trzeba tu koniecznie dawać wysokich premii (co nie zawsze jest możliwe i nie zawsze skuteczne). Chwalić warto bowiem za wszystko co pożyteczne dla firmy i zespołu (ale też nie nadmiernie). Ba, warto nawet doceniać drobiazgi takie jak włożenie naczyń do zmywarki. Grunt, to oczywiście zachować zdrowy rozsądek, bo popadnięcie w przesadę szkodzi.

Kontroluj swoje emocje
Po szóste, dobry szef unika ekstremów. Dotyczy to zarówno zachowań własnych – nie przechodzi od nadmiernej pewności siebie do totalnej niepewności (a jeżeli się to zdarza, to idzie do specjalisty). Nie przesadza też z twardością czy miękkością albo obojętnością. Nie chwali pracowników za każdy drobiazg, ale też nie zamyka się całkiem na ich dokonania.

Znaj swoje wady i zalety
Po siódme, dobry kierownik jest świadom sam siebie. To cecha, która dotyczy zarówno dobrych szefów, jak i dobrych pracowników. Warto bowiem znać swoje słabe oraz silne strony i umieć je wykorzystywać w odpowiednich momentach. Ba, wysoki poziom samoświadomości pozwala obracać słabości na swoją korzyść – notoryczny leń może wykorzystać swoje lenistwo do znalezienia takich sposobów pracy, które są szybsze i bardziej efektywne niż dotychczasowe.

Nie podcinaj skrzydeł pracownikom
Po ósme, dobry szef pozwala pracownikom być sobą. Jeżeli pracownicy nie boją się przyznawać przed tobą do porażek, dzielić pomysłami, czy odpowiadać na pytanie „nie wiem”, to znaczy, że zarządzasz dobrze. Pracownik, który musi się stresować takimi sprawami chętniej podejmuje ryzyko, mniej boi się porażki i w efekcie jest bardziej wydajny i kreatywny. A o to przecież wszystkim chodzi.