Za to twoi podwładni cię znienawidzą. Oto 6 najgorszych zachowań szefów

Każdy szef, pomimo najszczerszych chęci, jest tylko człowiekiem i popełnia błędy. Niektóre z nich są jednak szczególnie znienawidzone przez podwładnych. Czego więc powinien wystrzegać się menedżer, który chce zachować dobre relacje ze swoimi podwładnymi, a co za tym idzie - uzyskiwać lepsze wyniki pracy swojego zespołu?

1. Ciągła krytyka przy braku pochwał

Pracownicy potrzebują informacji zwrotnej na temat swojej pracy, ale nie może ona dotyczyć wyłącznie tego, co zostało wykonane nie tak, jak należy. Równie ważne jest podkreślanie ich mocnych stron i docenianie wkładu pracy, nawet jeśli końcowy efekt nie jest dla Ciebie w pełni satysfakcjonujący. Skupiając się jedynie na niedociągnięciach nie zdołasz skutecznie motywować swoich pracowników.

2. Nierealne wymagania

Jako szef musisz oczywiście mieć oczekiwania wobec swoich pracowników, pamiętaj jednak, żeby nie wymagać od nich zbyt wiele, gdyż generuje to silny stres. Jeśli pracownik sygnalizuje Ci, że osiągnięcie np. jakichś wyników w określonym czasie jest niemożliwe, spróbuj uwzględnić jego zdanie, daj mu szansę przedstawienia swoich argumentów. Okaż mu zaufanie - przecież współpracujesz ze specjalistą, który zna swoją branżę.

3. Kłamstwa

Nie ma nic, co bardziej podważałoby autorytet przełożonego, niż kłamstwa.
W dodatku osoba, której oszustwa wychodzą na jaw, traci nie tylko wiarygodność ale i sympatię otoczenia. Jeśli pracownicy nie będą mogli Ci zaufać, z pewnością odbije się to na jakości waszej współpracy, atmosferze w biurze, co więcej - w myśl zasady wzajemności - odwdzięczą Ci się pięknym za nadobne. Jeśli natomiast okażesz szczerość nawet w trudnych sytuacjach, przedstawisz się jako osoba odważna, wiarygodna i godna szacunku, co szybko zaprocentuje.

PracaPraca Fot: iStock

4. Przypisywanie sobie cudzych sukcesów i obarczanie innych winą za porażki.

Nic tak nie irytuje, jak przypisywanie sobie sukcesów innych osób. Pamiętaj, że zawsze sukces Twojego pracownika jest również Twoim sukcesem i chwaląc na forum swojego podwładnego, siebie również stawiasz w dobrym świetle. I odwrotnie
- porażka czy niepowodzenie pracownika również świadczą o Tobie jako o menedżerze i zazwyczaj część odpowiedzialności spoczywa również na Tobie.

5. Nierówne traktowanie

W pracy powinieneś schować głęboko do kieszeni swoje prywatne uprzedzenia, sympatie i antypatie. Przenoszenie ich na grunt zawodowy jest nie tylko nieprofesjonalne, ale i zwyczajnie nietaktowne, a nierówne traktowanie pracowników szybko zostanie przez nich dostrzeżone. Ludzie są zwykle bardzo wyczuleni na punkcie niesprawiedliwości i szybko się zorientują, jeśli zaczniesz faworyzować osoby, z którymi sympatyzujesz. Pamiętaj więc, aby przydzielając zadania, przyznając premie itd. zawsze kierować się obiektywnymi przesłankami.

6. Nieumiejętność przyznania się do błędu

Nie ma sensu kreować się na kogoś, kto nigdy się nie myli. Wszyscy jesteśmy tylko ludźmi i Twoi pracownicy zdają sobie z tego sprawę. Dlatego, jeśli popełniłeś błąd, nie wahaj się do niego przyznać i przeprosić - podwładni z pewnością docenią Twoją odwagę i szczerość, a przy tym, nie udając chodzącego ideału, wydasz im się bardziej "ludzki", bliższy. Idąc w zaparte nikogo nie oszukasz, a jedynie nadwyrężysz swój autorytet.

Więcej o: