Najnowsze technologie z innowacyjnym napędem hybrydowym

Technologia hybrydowa przeszła daleką drogę. Pierwsze modele przede wszystkim wzbudzały ciekawość na rynku motoryzacyjnym. Dziś osiągi najnowszych pojazdów z napędem hybrydowym przekonują miliony nowych nabywców, a zainteresowanie nimi wciąż rośnie.

W tym roku mija 20 lat od czasu wprowadzenia do seryjnej sprzedaży pierwszego samochodu hybrydowego, Toyoty Prius. Początki były skromne, bowiem w 1997 roku japoński koncern mógł się pochwalić 300 sprzedanymi egzemplarzami. Jednocześnie przez pierwsze trzy lata sprzedaż Priusów była prowadzona wyłącznie w Japonii. Od tamtej pory wszystko się zmieniło. Do stycznia 2017 roku na całym świecie sprzedało się blisko 4 mln egzemplarzy Priusa, a sprzedaż wszystkich hybryd japońskiego producenta przekroczyła 10 mln aut, przy czym ostatni milion został sprzedany w ciągu 9 miesięcy.

Zoom na hybrydę

Przy tej okazji japoński koncern zaprezentował szacunki dotyczące wpływu rosnącej sprzedaży hybryd na środowisko. Jak wynika z wyliczeń Toyoty, do 31 stycznia 2017 roku wyprodukowane przez nią hybrydy pozwoliły zapobiec emisji 77 milionów ton dwutlenku węgla. O tyle więcej CO2 trafiłoby do atmosfery, gdyby zamiast pojazdów hybrydowych kupiono pojazdy benzynowe o podobnej wielkości i osiągach. Jednocześnie sprzedaż hybryd pozwoliła zaoszczędzić 29 miliardów litrów benzyny. Nie może zatem dziwić, że technologia hybrydowa wymieniana jest jako jeden z istotnych sposób na ograniczenie zużycia paliwa i zanieczyszczeń powietrza powodowanych przez transport. Jednak ekologia to jedno, a cena, osiągi, komfort jazdy to druga strona medalu.

Z tej perspektywy warto, przy okazji wspomnianego jubileuszu, przyjrzeć się technologii hybrydowej z pokładu najnowszej Toyoty Prius Plug-in Hybrid drugiej generacji. Toyota jako jedna z pierwszych firm na świecie wprowadziła bowiem na rynek motoryzacyjny technologię PHV (Plug-in Hybrid Vehicle), a od czasu premiery pierwszego modelu Priusa ładowanego z gniazdka minęło już 5 lat. Najnowsza generacja Toyoty Prius Plug-in Hybrid została zaprojektowana na bazie czwartej generacji modelu Prius, hybrydy produkowanej przez japoński koncern od 2015 roku (zwycięzca 15 edycji plebiscytu Auto Lider 2016 w kategorii „Auto ekologiczne”, 1 miejsce w rankingu niezawodności na rynku amerykańskim wg Consumer Report).

W najnowszej hybrydzie plug-in pojemność baterii litowo-jonowych została zwiększona z 4,4 kWh do 8,8 kWh, przy jednoczesnym wzroście objętości baterii o 78 proc. – z 97 do 174 litrów. Co istotne, masa baterii wzrosła zaledwie o 59 proc. w porównaniu z poprzednią wersją. Dzięki temu nowa Toyota Prius Plug-in Hybrid dysponuje aż dwukrotnie większym zasięgiem w trybie elektrycznym od modelu pierwszej generacji – wynosi on teraz do 50 km.

Hybrydowe osiągi

Nowy model Prius Plug-in Hybrid jest także pierwszym modelem w ofercie Toyoty, wyposażonym w system Dual Motor Drive, który pozwolił zwiększyć moc silników elektrycznych do poziomu 68 kW (92 KM). W efekcie prędkość maksymalna wzrosła z 85 do 135 km/h. Nowy Prius PHV dysponuje lepszym przyspieszeniem i pozwala na bardziej dynamiczną jazdę, a tym samym (zwłaszcza w ruchu miejskim) częstotliwość uruchamiania silnika benzynowego jest znacznie mniejsza. Tak jak w przypadku pozostałych modeli hybrydowych japońskiego producenta, nowy Prius Plug-in Hybrid może być bowiem napędzany także przez silnik spalinowy lub przy użyciu dwóch napędów jednocześnie.

Do kolejnych istotnych innowacji, które znajdziemy w najnowszej Toyocie Prius Plug-in Hybrid, zalicza się także system ogrzewania baterii, panele fotowoltaiczne na dachu (opcjonalnie), które przy odpowiednim nasłonecznieniu mogą zwiększyć zasięg auta w trybie elektrycznym nawet o dodatkowe 5 km dziennie, oraz klimatyzację opartą na pompie ciepła z wtryskiem gazu. Układ hamulcowy, podobnie jak w pozostałych hybrydach Toyoty, został wyposażony w funkcję odzyskiwania energii, która umożliwia doładowanie akumulatora. Inną zaletą tego rozwiązania jest mniejsza podatność elementów układu hamulcowego na zużycie.

Nowa Toyota Prius PHV w porównaniu do poprzednika jeszcze bardziej wyśrubowała średnie wartości zużycia paliwa i emisji spalin. Prius Plug-in pierwszej generacji w trybie elektrycznym mieszanym (miasto/droga) spalał średnio 2,1 litra benzyny na 100 km, przy emisji CO2 na poziomie 49 g/km. Następca odznacza się średnim spalaniem na poziomie 1 l/100 km i emisji CO2 wynoszącej jedyne 23 g/km. Tym samym Toyota kontynuuje realizację długoterminowej strategii Toyota Environmental Challenge 2050, która zakłada zmniejszenie do 2050 roku emisji dwutlenku węgla przez nowe samochody marki o 90 proc. w porównaniu z rokiem 2010.

Efektem dążenia producentów do udoskonalania technologii samochodów z napędem hybrydowym są pojazdy o osiągach i zasięgu porównywalnych z napędzanymi konwencjonalnie, które jednak emitują minimalne ilości niepożądanych substancji. Biorąc pod uwagę kurczące się zasoby paliw, a także rosnący problem zanieczyszczeń powietrza w dużych miastach i aglomeracjach, auta hybrydowe urastają do rangi samochodów przyszłości.