Zakup elektroniki dla firmy - o czym należy pamiętać?

Sprzęt elektroniczny to obecnie nie tylko wygoda czy rozrywka, ale wręcz konieczność - zarówno w domu, jak i w firmie. Inwestycja w wydajne, szybkie urządzenia jest dla przedsiębiorstwa bardzo istotna. Jak ją skutecznie zrealizować?

Nowoczesne technologie są wielce pomocne w prowadzeniu firmy i zarządzaniu nią oraz w sprawnym przepływie informacji. Przedsiębiorcy wiedzą, że na nich i dzięki nim można wiele zarobić. Istnieją różnego rodzaju dofinansowania dla nowych firm, które pomagają im przede wszystkim zakupić nowoczesne urządzenia elektroniczne. Są także inne sposoby na to, aby inwestycja w technologię dla firmy nie stanowiła zbyt dużego obciążenia finansowego.

Zakup na firmę - co należy wiedzieć? W porównaniu z transakcjami konsumenckimi, taka forma zakupu towaru ma swoje zalety i wady. W tym przypadku nie mają zastosowania przepisy prawne o sprzedaży konsumenckiej, ale wyłącznie przepisy Kodeksu cywilnego i to one będą regulowały zasady składania ewentualnej reklamacji (konkretnie są to zasady dotyczące rękojmi za wady fizyczne lub prawne). Co więcej, w przypadku sprzedaży konsumenckiej reklamować można towar niezgodny z umową - również wówczas, gdy niezgodność nie obniża wartości produktu. Przy rękojmi fizycznej, reklamacji podlega tylko towar, którego wartość lub użyteczność zostały zmniejszone. Ponadto przedsiębiorca powinien pamiętać o dokładnym przeczytaniu umowy - znacznie staranniej niż mógłby to uczynić jako konsument. Nie chroni go bowiem tyle przepisów prawnych, co zwykłego kupującego - nie mają zastosowania np. reguły odnoszące się do niedozwolonych klauzul umownych. Sprzedawca może też próbować przy pomocy zapisów w umowie ograniczyć swoją odpowiedzialność, czego nie może zrobić w przypadku umowy konsumenckiej. Przedsiębiorca powinien być na te kwestie wyczulony. Korzystną stroną zakupów sprzętu na firmę jest możliwość wliczenia ich w poczet kosztów. Można w takich przypadkach uwzględnić wszystkie zakupy dokonane po to, aby firma mogła funkcjonować - nabycie sprzętu elektronicznego niewątpliwie do takich należy. Z rozliczania kosztów uzyskania przychodów mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy wybrali opcje opodatkowania na zasadach ogólnych (18% i 32%) lub podatek liniowy 19%. W przypadku przedsiębiorców będących płatnikami VAT istnieje jeszcze jedna korzyść - zakup służący prowadzeniu sprzedaży opodatkowanej pozwala odliczyć wartość podatku VAT. Aby móc to zrobić, sprzedawca musi wystawić firmie fakturę dokumentującą transakcję. Leasing elektroniki - alternatywa dla kredytu? Jeśli zakup sprzętu elektronicznego dla firmy wiąże się z dużym wydatkiem, przedsiębiorca może wziąć kredyt. Warto jednak przyjrzeć się innym alternatywom, na przykład możliwości leasingu. Polega to na wynajęciu przez leasingodawcę określonej rzeczy, której leasingobiorca będzie używał w zamian za uiszczaną każdego miesiąca ratę. Raty te są niejednokrotnie niższe niż raty kredytu. Ponadto procedura wzięcia urządzeń w leasing jest znacznie mniej skomplikowana niż formalności związane z otrzymaniem kredytu. Koszt leasingu przedsiębiorca może wrzucić w koszty. Taka forma pomocy dla firm jest tak popularna, że istnieją już firmy leasingowe specjalizujące się właśnie w wynajmie sprzętu elektronicznego. Warto przyjrzeć się np. ofercie firmy LeaseLink , która utworzyła aplikację umożliwiającą zapłatę leasingiem za kupiony sprzęt elektroniczny. LeaseLink to lider rynku leasingowego w segmencie transakcji online gdzie jako jedyna firma realizuje transakcje w 10 minut bez żadnych wniosków i dokumentów o każdej porze oraz dowolnego dnia tygodnia. W podobny sposób zakupów można dokonać na przykład w sieciach sklepów MediaMarkt płacąc leaselinkiem w niezwykle wygodny i szybki sposób. W poszukiwaniu niedrogiego sprzętu Jak kupić dobry sprzęt, a jednocześnie zaoszczędzić? Przed przystąpieniem do zakupu warto porządnie przyjrzeć się dostępnym ofertom, aby rozsądnie wybrać markę i model oraz porównać koszty. Następnie warto porównać cenę danego modelu w różnych sklepach - różnice sięgają niekiedy nawet 20%. Nie zaszkodzi także poszukać sprzętu za granicą - tańszą elektronikę znajdziemy np. w sklepach internetowych w Wielkiej Brytanii, a niekiedy w Niemczech. Popularnością cieszą się także zakupy w e-sklepach chińskich - tam ceny mogą być bardzo atrakcyjne. Pamiętajmy jednak, że zakup dokonany w Chinach powinien być właściwie rozliczony. Potrzebna jest oczywiście faktura od chińskiego kontrahenta - sporządzona w języku angielskim - a także dokument potwierdzający import towarów, list przewozowy, potrzebne certyfikaty, świadectwa pochodzenia i specyfikacja towaru (jeśli faktura nie zawiera informacji o jego wadze netto i brutto). Koniecznie należy pamiętać o procedurach celno-skarbowych - ponieważ są dość skomplikowane, najlepiej jest powierzyć ten obowiązek agencji celnej. Cło można później wliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Ustawodawca przewidział również możliwość stosowania procedury uproszczonej, która nie wymaga nakładów finansowych od przedsiębiorcy już na początku rozpoczęcia procedury importu. Jeśli chodzi o podatek VAT, warto zastosować tzw. uproszczoną procedurę importu towarów. Dopuszcza ona wykazanie VAT-u związanego z zakupem z Chin dopiero w deklaracji VAT za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów. Wysokiej klasy sprzęt elektroniczny to rzecz niezbędna w przedsiębiorstwie. Warto wiedzieć, jak kupić go korzystniej i uniknąć potencjalnych problemów.

embed