Czy wielkość samochodu, jego kolor mają wpływ na temperaturę we wnętrzu? Eksperyment Politechniki Wrocławskiej

Studenci Politechniki Wrocławskiej przeprowadzili eksperyment, by odpowiedzieć na pytania, które przy obecnych upałach mogą zainteresować szczególnie kierowców. Na ostateczną ocenę musimy poczekać, ale już wstępne wyniki mówią sporo o zagrożeniach.
Zobacz wideo

Zespół z Wydziału Inżynierii Środowiska wystawił uzbrojone w aparaturę samochody na słońce, by przekonać się jak szybko rośnie temperatura we wnętrzu samochodu, jaką wartość maksymalnie osiągnie oraz w którym momencie warunki w aucie stają się niebezpieczne dla zdrowia człowieka.

Eksperyment "Upał w samochodzie" przeprowadzono 26 czerwca, kiedy termometry wskazywały ponad 35 st. C w cieniu. Na placu przed jednym z uczelnianych budynków stanęły cztery różne samochody - dwa czarne, jeden biały i jeden srebrny. Studenci sprawdzali m.in. jak wielkość auta oraz kolor jego karoserii wpływają na nagrzewanie się wnętrz zamkniętych aut.

W okresie letnich upałów coraz częściej pojawiają się informacje o pozostawieniu dzieci lub zwierząt w nagrzanym samochodzie. W takich wypadkach słyszymy zazwyczaj tłumaczenie, że było to „tylko na chwilę”. Dlatego nasi studenci postanowili sprawdzić, jak szybko rośnie temperatura w stojących na słońcu pojazdach i jakie ekstrema osiąga

– powiedziała Elżbieta Niemierka, doktorantka na Wydziale Inżynierii Środowiska.

Badania przeprowadzono z wykorzystaniem nowoczesnej aparatury pomiarowej oraz kamer termowizyjnych. Czujniki ciepła zostały zainstalowane w strategicznych miejscach w każdym samochodzie.

Czujniki zostały zamontowane na wysokości szyi oraz kostek kierowcy, w foteliku dziecięcym znajdującym się na tylnej kanapie, na desce rozdzielczej oraz w bagażniku, który być może okaże się najchłodniejszym miejscem w pojeździe

- wyjaśniła Elżbieta Niemierka.

Nie tylko kolor. Wielkość też

Pomiary rozpoczęły się ok. godz. 10:00 i prowadzone były do godz. 14:00. Kilkanaście minut po rozpoczęciu eksperymentu temperatura karoserii samochodów wynosiła już blisko 50 st. C, po trzech godzinach w ich wnętrzu termometry wskazywały już ok. 60 st. C.

Najwyższą temperaturę, 61,1 st. C, odnotowaliśmy w dużym, czarnym samochodzie. W pozostałych autach wynosiła ona ok. 58 st. C. Okazało się więc, że znaczenie mają nie tylko rozmiar pojazdu i kolor karoserii, lecz także wielkość przeszkleń

- zauważyła doktorantka.

Teraz studenci wszystko policzą i skonfrontują z normami kluczowymi dla naszego zdrowia i samopoczucia. Na podstawie wyników określone zostanie występowanie warunków niebezpiecznych dla osób dorosłych, dzieci i zwierząt przebywających w rozgrzewających się od słońca samochodach. 

Więcej o:
Komentarze (14)
Samochód czy mobilny piekarnik? Politechnika Wrocławska eksperymentuje z upałem
Zaloguj się
  • pszczolkaprezesa

    Oceniono 4 razy 4

    I jeszcze powinni to samo zrobić dla aut stojących w cieniu!
    A potem postarać się o grant w Ministerstwie Środowiska z zapewnieniem że wnioski będą następujące:
    - latem drzewa powodują śmiertelne zagrożenie dla osób przebywających w samochodach gdyż niewiele niższa temperatura w pełnym słońcu i w cieniu drzewa nie rekompensuje śmiertelności ludzi od cząstek zapachowych emitowanych przez drzewa i zmienianych przez UV w śmiertelnie groźne aerozole!
    - należy natychmiast pozbyć się drzew, gdyż zagrażają populacji Narodu Polskiego, a zachęcanie do ich sadzenia jest wynikiem Światowego Spisku przeciwko Powstałej z Kolan Polsce!

  • nazimno

    Oceniono 5 razy 3

    Dlatego wlasnie w Emiratach autobusy maja srebrzyste/specjalnie biale, odblaskowe dachy,
    szyby izolujace termicznie oraz termicznie izolowana karoserie.
    Dzieki temu klimatyzacja nie musi miec w takim pojezdzie nadmiernej mocy.

    PS
    Popatrzcie na autobusowy i tramwajowy park pojazdow w Polsce
    i wyciagnijcie wnioski.
    Wyglada na to, ze "spece" od taboru nie maja ZADNEGO pojecia o fizyce.

  • america_n_beauty

    Oceniono 10 razy 2

    Badanie dowiodło że czarny kolor bardziej nagrzewa samochód! Brawo! Nobel gwarantowany

  • krytykpolityczny19

    Oceniono 1 raz 1

    Badanie tez dowiodlo, ze praktycznie kolor nie ma znaczenia...dla czlowieka (tym bardziej dziecka) 58C czy 61C, to zadna roznica.

  • onduma

    Oceniono 4 razy 0

    A Angole trzymali aresztowanego Polaka w takim pudle kilka godzin. w Polsce nawet jak jest pies rozbija sie szybe w aucie. Po... ny obłudny zachód

  • mo.ye

    Oceniono 1 raz -1

    A podczas testów wstawili do środka kaloryfer o temp. 36.6C??? Człowiek w środku również nagrzewa wnętrze.

  • wujek_mirek

    Oceniono 1 raz -1

    OK, zanęcenie całkiem spoko, teraz pytanie: jakie wnioski?
    Zakazać samochodów, bo rozgrzewają planetę? Po co owieczki mają się przemieszczać? Sonda do karmienia i cewnik w d...

  • johnny1

    Oceniono 1 raz -1

    Brakuje takich parametrów jak temperatura początkowa. W klimatyzowanym pojeździe jest inna.
    Temperatura silnika przed rozpoczęciem pomiaru. Wilgotność powietrza we wnętrzu i na zewnątrz. Siła i kierunek wiatru w dany dzień. Czy lakier był metaliczny lub perłowy.
    Myślę, że powinni wydać tak ze 200 000 dodatkowo na te bardzo istotne badania, żeby ludzie wiedzieli, że latem w czarnym aucie jest ciepło. To bardzo istotne i potrzebne.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX